Non-Hodgkin lymfom

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Non-Hodgkin lymfom

oversigt

Dele af immunsystemet

Teile des Immunsystems

Lymfesystemet er en del af kroppens immunforsvar, som beskytter mod infektioner og sygdomme. Lymfesystemet omfatter milten, thymus, lymfeknuder og lymfekanaler, samt mandler og adenoider.

Non-Hodgkins lymfom er en type kræft, der begynder i dit lymfesystem, som er en del af kroppens bakteriebekæmpende immunsystem. Ved non-Hodgkins lymfom vokser hvide blodlegemer kaldet lymfocytter unormalt og kan danne vækster (tumorer) i hele kroppen.

Non-Hodgkin lymfom er en generel kategori af lymfomer. Der er mange undertyper, der falder ind under denne kategori. Diffust storcellet B-celle lymfom og follikulær lymfom er blandt de mest almindelige undertyper. Den anden generelle kategori af lymfom er Hodgkin lymfom.

Fremskridt inden for diagnosticering og behandling af non-Hodgkins lymfom har bidraget til at forbedre prognosen for mennesker med sygdommen.

Typer

  1. Kronisk lymfatisk leukæmi

  2. Kutan B-celle lymfom

  3. Kutan T-celle lymfom

  4. Follikulært lymfom

  5. Waldenstrom makroglobulinæmi

Symptomer

Hævede lymfeknuder

Geschwollene Lymphknoten

Et af de mest almindelige steder at finde hævede lymfeknuder er nakken. Indsatsen viser tre hævede lymfeknuder under underkæben.

Tegn og symptomer på non-Hodgkin lymfom kan omfatte:

  • Geschwollene Lymphknoten im Nacken, in den Achselhöhlen oder in der Leistengegend
  • Bauchschmerzen oder Schwellungen
  • Schmerzen in der Brust, Husten oder Atembeschwerden
  • Anhaltende Müdigkeit
  • Fieber
  • Nachtschweiß
  • Unerklärlicher Gewichtsverlust

Hvornår skal man gå til lægen?

Lav en aftale med din læge, hvis du har vedvarende tegn og symptomer, der bekymrer dig.

Årsager

Lymfeknude klynge

Lymphknoten häufen sich im gesamten lymphatischen System an

Lymfeknuder er samlinger af lymfocytter på størrelse med bønnen. Hundredvis af disse knuder samler sig i hele lymfesystemet, for eksempel nær knæet, lysken, halsen og armhulerne. Noderne er forbundet med et netværk af lymfekar.

I de fleste tilfælde ved lægerne ikke, hvad der forårsager non-Hodgkins lymfom. Det starter, når din krop producerer for mange unormale lymfocytter, som er en type hvide blodlegemer.

Normalt gennemgår lymfocytter en forudsigelig livscyklus. Gamle lymfocytter dør, og din krop skaber nye til at erstatte dem. Med non-Hodgkin-lymfom dør dine lymfocytter ikke, og din krop skaber konstant nye. Denne overflod af lymfocytter trænger sig ind i dine lymfeknuder og får dem til at svulme op.

B-celler og T-celler

Non-Hodgkin lymfom begynder oftest i:

  • B-Zellen. B-Zellen sind eine Art von Lymphozyten, die Infektionen bekämpfen, indem sie Antikörper produzieren, um fremde Eindringlinge zu neutralisieren. Die meisten Non-Hodgkin-Lymphome gehen von B-Zellen aus. Zu den Subtypen des Non-Hodgkin-Lymphoms, an denen B-Zellen beteiligt sind, gehören das diffuse großzellige B-Zell-Lymphom, das follikuläre Lymphom, das Mantelzell-Lymphom und das Burkitt-Lymphom.
  • T-Zellen. T-Zellen sind eine Art von Lymphozyten, die an der direkten Tötung fremder Eindringlinge beteiligt sind. Das Non-Hodgkin-Lymphom tritt viel seltener in T-Zellen auf. Zu den Subtypen des Non-Hodgkin-Lymphoms, an denen T-Zellen beteiligt sind, gehören das periphere T-Zell-Lymphom und das kutane T-Zell-Lymphom.

Om dit non-Hodgkin-lymfom kommer fra dine B-celler eller T-celler hjælper med at bestemme dine behandlingsmuligheder.

Hvor non-Hodgkin lymfom forekommer

Non-Hodgkins lymfom involverer generelt tilstedeværelsen af ​​kræftlymfocytter i dine lymfeknuder. Men sygdommen kan også spredes til andre dele af dit lymfesystem. Disse omfatter lymfekar, mandler, adenoider, milt, thymus og knoglemarv. Lejlighedsvis påvirker non-Hodgkins lymfom organer uden for dit lymfesystem.

Risikofaktorer

De fleste mennesker diagnosticeret med non-Hodgkin lymfom har ingen åbenlyse risikofaktorer. Og mange mennesker, der har risikofaktorer for sygdommen, udvikler den aldrig.

Nogle faktorer, der kan øge risikoen for non-Hodgkin lymfom omfatter:

  • Medikamente, die Ihr Immunsystem unterdrücken. Wenn Sie eine Organtransplantation hatten und Arzneimittel einnehmen, die Ihr Immunsystem kontrollieren, haben Sie möglicherweise ein erhöhtes Risiko für ein Non-Hodgkin-Lymphom.
  • Infektion mit bestimmten Viren und Bakterien. Bestimmte virale und bakterielle Infektionen scheinen das Risiko eines Non-Hodgkin-Lymphoms zu erhöhen. Zu den Viren, die mit dieser Art von Krebs in Verbindung gebracht werden, gehören HIV und die Epstein-Barr-Infektion. Zu den Bakterien, die mit dem Non-Hodgkin-Lymphom in Verbindung gebracht werden, gehört der geschwürverursachende Helicobacter pylori.
  • Chemikalien. Bestimmte Chemikalien, wie sie zum Abtöten von Insekten und Unkräutern verwendet werden, können Ihr Risiko für die Entwicklung eines Non-Hodgkin-Lymphoms erhöhen. Weitere Forschung ist erforderlich, um die mögliche Verbindung zwischen Pestiziden und der Entwicklung des Non-Hodgkin-Lymphoms zu verstehen.
  • Älteres Alter. Non-Hodgkin-Lymphom kann in jedem Alter auftreten, aber das Risiko steigt mit dem Alter. Es ist am häufigsten bei Menschen über 60.

Behandling af non-Hodgkin lymfom

Kilder:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Diffuses großzelliges B-Zell-Lymphom (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2018.
  2. B-Zell-Lymphome. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 5. Februar 2021.
  3. T-Zell-Lymphome. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 5. Februar 2021.
  4. Hoffmann R. et al. Diagnose und Behandlung des diffusen großzelligen B-Zell-Lymphoms und des Burkitt-Lymphoms. In: Hämatologie: Grundlagen und Praxis. 7. Aufl. Elsevier; 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 5. Februar 2021.
  5. Lymphom – Non-Hodgkin. Krebs.Net. https://www.cancer.net/cancer-types/41246/view-all. Abgerufen am 11. Februar 2021.
  6. Laurent C. et al. Auswirkungen der pathologischen Überprüfung der Lymphomdiagnose durch Experten: Studie von Patienten des französischen Lymphopath-Netzwerks. Zeitschrift für klinische Onkologie. 2017; doi:10.1200/JCO.2016.71.2083.
  7. Notfallmanagement. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 11. Februar 2021.
  8. Nowakowski GS, et al. Integration der Präzisionsmedizin durch Bewertung der Behandlungsplanung mit Ursprungszellen für diffuses großzelliges B-Zell-Lymphom. Tagebuch Blutkrebs. 2019; doi:10.1038/s41408-019-0208-6.
  9. Lymphom-Sporen. Nationales Krebs Institut. https://trp.cancer.gov/spores/lymphoma.htm. Abgerufen am 11. Februar 2021.
  10. Warner KJ. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 7. Januar 2021.
  11. Mitgliedsinstitute. Allianz für klinische Studien in der Onkologie. https://www.allianceforclinicaltrialsinoncology.org/main/public/standard.xhtml?path=%2FPublic%2FInstitutions. Abgerufen am 11. Februar 2021.
  12. Listen der Mitgliedsinstitutionen. NRG Onkologie. https://www.nrgoncology.org/About-Us/Membership/Member-Institution-Lists. Abgerufen am 11. Februar 2021.
  13. Pruthi RK (Gutachten). Mayo-Klinik. 22. Februar 2021.
  1. Kronisk lymfatisk leukæmi

  2. Kutan B-celle lymfom

  3. Kutan T-celle lymfom

  4. Follikulært lymfom

  5. Waldenstrom makroglobulinæmi