Polymyosiitti

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Polymyosiitti

yleiskatsaus

Polymyosiitti (pol-e-my-o-SY-tis) on harvinainen tulehdussairaus, joka aiheuttaa lihasheikkoutta, joka vaikuttaa kehon molempiin puoliin. Tämä tila voi vaikeuttaa portaiden kiipeämistä, istuma-asennosta nousta, esineiden nostamista tai pään yläpuolelle nousemista.

Polymyosiitti vaikuttaa yleisimmin 30-, 40- tai 50-vuotiailla aikuisilla. Se on yleisempää mustilla kuin valkoisilla ja naisilla useammin kuin miehillä. Oireet ja merkit kehittyvät yleensä vähitellen viikkojen tai kuukausien aikana.

Vaikka polymyosiittiin ei ole parannuskeinoa, hoito - lääkityksestä fysioterapiaan - voi parantaa lihasvoimaa ja toimintaa.

Oireet

Polymyosiittiin liittyvä lihasheikkous vaikuttaa vartaloa lähinnä oleviin lihaksiin, kuten pakaraan. B. lantion, reisien, hartioiden, olkavarsien ja kaulan alueet. Heikkous vaikuttaa sekä kehon vasempaan että oikeaan puoleen ja pahenee vähitellen.

Milloin mennä lääkäriin?

Hakeudu lääkäriin, jos sinulle kehittyy selittämätön lihasheikkous.

Syyt

Polymyosiitin tarkkaa syytä ei tunneta, mutta taudilla on monia yhteisiä piirteitä autoimmuunisairauksien kanssa, joissa immuunijärjestelmäsi hyökkää vahingossa omia kehosi kudoksia vastaan.

Riskitekijät

Polymyosiitin riski on suurempi, jos sinulla on lupus, nivelreuma, skleroderma tai Sjogrenin oireyhtymä.

Komplikaatiot

Polymyosiitin mahdollisia komplikaatioita ovat:

  • Schluckbeschwerden. Wenn die Muskulatur Ihrer Speiseröhre betroffen ist, können Schluckbeschwerden (Dysphagie) auftreten, die wiederum zu Gewichtsverlust und Unterernährung führen können.
  • Aspirations-Pneumonie. Schluckbeschwerden können auch dazu führen, dass Sie Nahrung oder Flüssigkeiten, einschließlich Speichel, in Ihre Lunge einatmen (Aspiration), was zu einer Lungenentzündung führen kann.
  • Atembeschwerden. Wenn Ihre Brustmuskulatur von der Krankheit betroffen ist, können Atemprobleme wie Kurzatmigkeit oder in schweren Fällen Atemversagen auftreten.

Aiheeseen liittyvät ehdot

Vaikka nämä eivät ole komplikaatioita, polymyosiitti liittyy usein muihin tiloihin, jotka voivat itse aiheuttaa lisäkomplikaatioita, tai yhdessä polymyosiittioireiden kanssa. Aiheeseen liittyviä ehtoja ovat:

  • Raynaud-Phänomen. Dies ist ein Zustand, bei dem Finger, Zehen, Wangen, Nase und Ohren bei Kälte zunächst blass werden.
  • Andere Bindegewebserkrankungen. Andere Erkrankungen wie Lupus, rheumatoide Arthritis, Sklerodermie und Sjögren-Syndrom können in Kombination mit Polymyositis auftreten.
  • Herzkreislauferkrankung. Polymyositis kann dazu führen, dass sich die Muskelwände Ihres Herzens entzünden (Myokarditis). Bei einer kleinen Anzahl von Menschen mit Polymyositis können sich kongestive Herzinsuffizienz und Herzrhythmusstörungen entwickeln.
  • Lungenerkrankung. Eine Erkrankung, die als interstitielle Lungenerkrankung bezeichnet wird, kann bei Polymyositis auftreten. Interstitielle Lungenerkrankung bezieht sich auf eine Gruppe von Erkrankungen, die eine Vernarbung (Fibrose) des Lungengewebes verursachen, wodurch die Lungen steif und unelastisch werden. Anzeichen und Symptome sind trockener Husten und Kurzatmigkeit.
  • Krebs. Menschen mit Polymyositis haben ein erhöhtes Krebsrisiko.

Lähteet:

  1. Polymyositis und Dermatomyositis. Merck Manual Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/musculoskeletal-and-connective-tissue-disorders/autoimmune-rheumatic-disorders/polymyositis-and-dermatomyositis. Abgerufen am 13. April 2017.
  2. Fakten über entzündliche Myopathien (Myositis). Gesellschaft für Muskeldystrophie. https://www.mda.org/sites/default/files/publications/Facts_Inflamm_Myopathies_P-199.pdf. Abgerufen am 13. April 2017.
  3. Informationsseite zu Polymyositis. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Polymyositis-Information-Page. Abgerufen am 13. April 2017.
  4. Goldman L. et al., Hrsg. Entzündliche Myopathien. In: Goldman-Cecil Medicine. 25. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier, 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. April 2017.
  5. Daroff RB, et al. Erkrankungen der Skelettmuskulatur. In: Bradleys Neurologie in der klinischen Praxis. 7. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier, 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. April 2017.
  6. Miller ML, et al. Behandlung von rezidivierender und resistenter Dermatomyositis und Polymyositis bei Erwachsenen. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 13. April 2017.
  7. Miller ML, et al. Erstbehandlung von Dermatomyositis und Polymyositis bei Erwachsenen. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 13. April 2017.
  8. Chang-Miller A (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 23. April 2017.