Polymyozitída

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Polymyozitída

prehľad

Polymyozitída (pol-e-my-o-SY-tis) je zriedkavé zápalové ochorenie, ktoré spôsobuje svalovú slabosť, ktorá postihuje obe strany vášho tela. Tento stav môže sťažiť výstup po schodoch, vstávanie zo sedu, zdvíhanie predmetov alebo dosahovanie nad hlavou.

Polymyozitída najčastejšie postihuje dospelých vo veku 30, 40 alebo 50 rokov. Vyskytuje sa častejšie u černochov ako u bielych a ženy sú postihnuté častejšie ako muži. Znaky a symptómy sa zvyčajne vyvíjajú postupne počas týždňov alebo mesiacov.

Hoci neexistuje žiadny liek na polymyozitídu, liečba – od liekov po fyzikálnu terapiu – môže zlepšiť vašu svalovú silu a funkciu.

Symptómy

Svalová slabosť spojená s polymyozitídou postihuje svaly najbližšie k trupu, ako napríklad zadok. B. tie v bokoch, stehnách, ramenách, nadlaktí a krku. Slabosť postihuje ľavú aj pravú stranu tela a má tendenciu sa postupne zhoršovať.

Kedy ísť k lekárovi?

Ak sa u vás objaví nevysvetliteľná svalová slabosť, navštívte lekára.

Príčiny

Presná príčina polymyozitídy nie je známa, ale toto ochorenie má mnoho spoločných znakov s autoimunitnými ochoreniami, pri ktorých váš imunitný systém omylom napadne tkanivá vášho vlastného tela.

Rizikové faktory

Vaše riziko polymyozitídy je vyššie, ak máte lupus, reumatoidnú artritídu, sklerodermiu alebo Sjogrenov syndróm.

Komplikácie

Možné komplikácie polymyozitídy zahŕňajú:

  • Schluckbeschwerden. Wenn die Muskulatur Ihrer Speiseröhre betroffen ist, können Schluckbeschwerden (Dysphagie) auftreten, die wiederum zu Gewichtsverlust und Unterernährung führen können.
  • Aspirations-Pneumonie. Schluckbeschwerden können auch dazu führen, dass Sie Nahrung oder Flüssigkeiten, einschließlich Speichel, in Ihre Lunge einatmen (Aspiration), was zu einer Lungenentzündung führen kann.
  • Atembeschwerden. Wenn Ihre Brustmuskulatur von der Krankheit betroffen ist, können Atemprobleme wie Kurzatmigkeit oder in schweren Fällen Atemversagen auftreten.

Súvisiace podmienky

Hoci nejde o komplikácie, polymyozitída je často spojená s inými stavmi, ktoré môžu samy osebe spôsobiť ďalšie komplikácie, alebo v kombinácii so symptómami polymyozitídy. Súvisiace podmienky zahŕňajú:

  • Raynaud-Phänomen. Dies ist ein Zustand, bei dem Finger, Zehen, Wangen, Nase und Ohren bei Kälte zunächst blass werden.
  • Andere Bindegewebserkrankungen. Andere Erkrankungen wie Lupus, rheumatoide Arthritis, Sklerodermie und Sjögren-Syndrom können in Kombination mit Polymyositis auftreten.
  • Herzkreislauferkrankung. Polymyositis kann dazu führen, dass sich die Muskelwände Ihres Herzens entzünden (Myokarditis). Bei einer kleinen Anzahl von Menschen mit Polymyositis können sich kongestive Herzinsuffizienz und Herzrhythmusstörungen entwickeln.
  • Lungenerkrankung. Eine Erkrankung, die als interstitielle Lungenerkrankung bezeichnet wird, kann bei Polymyositis auftreten. Interstitielle Lungenerkrankung bezieht sich auf eine Gruppe von Erkrankungen, die eine Vernarbung (Fibrose) des Lungengewebes verursachen, wodurch die Lungen steif und unelastisch werden. Anzeichen und Symptome sind trockener Husten und Kurzatmigkeit.
  • Krebs. Menschen mit Polymyositis haben ein erhöhtes Krebsrisiko.

Zdroje:

  1. Polymyositis und Dermatomyositis. Merck Manual Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/musculoskeletal-and-connective-tissue-disorders/autoimmune-rheumatic-disorders/polymyositis-and-dermatomyositis. Abgerufen am 13. April 2017.
  2. Fakten über entzündliche Myopathien (Myositis). Gesellschaft für Muskeldystrophie. https://www.mda.org/sites/default/files/publications/Facts_Inflamm_Myopathies_P-199.pdf. Abgerufen am 13. April 2017.
  3. Informationsseite zu Polymyositis. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Polymyositis-Information-Page. Abgerufen am 13. April 2017.
  4. Goldman L. et al., Hrsg. Entzündliche Myopathien. In: Goldman-Cecil Medicine. 25. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier, 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. April 2017.
  5. Daroff RB, et al. Erkrankungen der Skelettmuskulatur. In: Bradleys Neurologie in der klinischen Praxis. 7. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier, 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. April 2017.
  6. Miller ML, et al. Behandlung von rezidivierender und resistenter Dermatomyositis und Polymyositis bei Erwachsenen. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 13. April 2017.
  7. Miller ML, et al. Erstbehandlung von Dermatomyositis und Polymyositis bei Erwachsenen. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 13. April 2017.
  8. Chang-Miller A (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 23. April 2017.