Prostatacancer

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Prostatacancer

översikt

Prostatacancer

Eine normale Prostata im Vergleich zu einer Prostata mit einem Tumor

Prostatacancer uppstår i prostatakörteln, som hos män ligger strax under urinblåsan och omger den övre delen av röret som dränerar urin från urinblåsan (urinröret). Denna illustration visar en normal prostata och en prostata med en tumör.

Prostatacancer är cancer som uppstår i prostata. Prostatan är en liten valnötskörtel hos män som producerar sädesvätska, ger näring och transporterar spermier.

Prostatacancer är en av de vanligaste cancerformerna. Många prostatacancer växer långsamt och är begränsade till prostatakörteln, där de inte kan orsaka allvarlig skada. Men medan vissa typer av prostatacancer växer långsamt och kräver minimal eller ingen behandling, är andra typer aggressiva och kan spridas snabbt.

Prostatacancer som upptäcks tidigt - när den fortfarande är begränsad till prostatakörteln - har störst chans till framgångsrik behandling.

Symtom

Prostatacancer kanske inte orsakar några tecken eller symtom i dess tidiga skeden.

Prostatacancer som är mer avancerad kan orsaka tecken och symtom som:

  • Probleme beim Wasserlassen
  • Verringerte Kraft im Urinstrahl
  • Blut im Urin
  • Blut im Sperma
  • Knochenschmerzen
  • Abnehmen ohne es zu versuchen
  • Erektile Dysfunktion

När ska man gå till doktorn?

Boka tid med din läkare om du har ihållande tecken eller symtom som oroar dig.

Orsaker

prostatakörteln

Prostatadrüse

Prostatan ligger precis under urinblåsan hos män och omger den övre delen av röret som dränerar urin från urinblåsan (urethra). Prostatans primära funktion är att producera den vätska som ger näring och transporterar spermier (sädvätska).

Det är inte klart vad som orsakar prostatacancer.

Läkare vet att prostatacancer börjar när celler i prostatan utvecklar förändringar i sitt DNA. En cells DNA innehåller instruktionerna som talar om för en cell vad den ska göra. Förändringarna talar om för cellerna att växa och dela sig snabbare än normala celler. De onormala cellerna fortsätter att leva när andra celler skulle dö.

De onormala cellerna som ackumuleras bildar en tumör som kan växa till att invadera närliggande vävnad. Med tiden kan vissa onormala celler bryta av och spridas (metastasera) till andra delar av kroppen.

Riskfaktorer

Faktorer som kan öka din risk för prostatacancer inkluderar:

  • Älteres Alter. Ihr Risiko für Prostatakrebs steigt mit zunehmendem Alter. Es ist am häufigsten nach dem 50.
  • Wettrennen. Aus noch nicht geklärten Gründen haben Schwarze ein höheres Prostatakrebsrisiko als Menschen anderer Rassen. Bei Menschen mit schwarzer Hautfarbe ist Prostatakrebs auch eher aggressiv oder fortgeschritten.
  • Familiengeschichte. Wenn bei einem Blutsverwandten, wie einem Elternteil, Geschwister oder Kind, Prostatakrebs diagnostiziert wurde, kann Ihr Risiko erhöht sein. Auch wenn Sie eine Familienanamnese mit Genen haben, die das Brustkrebsrisiko erhöhen (BRCA1 oder BRCA2) oder eine sehr starke Familienanamnese mit Brustkrebs, kann Ihr Prostatakrebsrisiko höher sein.
  • Fettleibigkeit. Übergewichtige Menschen haben möglicherweise ein höheres Prostatakrebsrisiko als Menschen mit gesundem Gewicht, obwohl Studien zu gemischten Ergebnissen geführt haben. Bei fettleibigen Menschen ist der Krebs mit größerer Wahrscheinlichkeit aggressiver und kehrt nach der Erstbehandlung mit größerer Wahrscheinlichkeit zurück.

Komplikationer

Komplikationer av prostatacancer och dess behandlingar inkluderar:

  • Krebs, der sich ausbreitet (metastasiert). Prostatakrebs kann sich auf nahegelegene Organe wie Ihre Blase ausbreiten oder durch Ihren Blutkreislauf oder Ihr Lymphsystem zu Ihren Knochen oder anderen Organen wandern. Prostatakrebs, der sich auf die Knochen ausbreitet, kann Schmerzen und Knochenbrüche verursachen. Sobald sich Prostatakrebs auf andere Bereiche des Körpers ausgebreitet hat, kann er immer noch auf die Behandlung ansprechen und kontrolliert werden, aber es ist unwahrscheinlich, dass er geheilt wird.
  • Inkontinenz. Sowohl Prostatakrebs als auch seine Behandlung können Harninkontinenz verursachen. Die Behandlung der Inkontinenz hängt von der Art ab, die Sie haben, wie schwer sie ist und wie wahrscheinlich es ist, dass sie sich im Laufe der Zeit bessert. Behandlungsoptionen können Medikamente, Katheter und Operationen umfassen.
  • Erektile Dysfunktion. Erektile Dysfunktion kann aus Prostatakrebs oder seiner Behandlung resultieren, einschließlich Operationen, Bestrahlung oder Hormonbehandlungen. Zur Behandlung der erektilen Dysfunktion stehen Medikamente, Vakuumgeräte zur Unterstützung der Erektion und Operationen zur Verfügung.

förebyggande

Du kan minska risken för prostatacancer om du:

  • Välj en hälsosam kost full av frukt och grönsaker.Ät en mängd olika frukter, grönsaker och fullkorn. Frukt och grönsaker innehåller många vitaminer och näringsämnen som kan bidra till din hälsa.

    Det har ännu inte slutgiltigt bevisats om prostatacancer kan förebyggas genom kosten. Men att äta en hälsosam kost med en mängd olika frukter och grönsaker kan förbättra din allmänna hälsa.

  • Wählen Sie gesunde Lebensmittel gegenüber Nahrungsergänzungsmitteln. Keine Studien haben gezeigt, dass Nahrungsergänzungsmittel eine Rolle bei der Verringerung Ihres Prostatakrebsrisikos spielen. Wählen Sie stattdessen Lebensmittel, die reich an Vitaminen und Mineralstoffen sind, damit Sie einen gesunden Vitaminspiegel in Ihrem Körper aufrechterhalten können.
  • Treiben Sie an den meisten Tagen der Woche Sport. Bewegung verbessert Ihre allgemeine Gesundheit, hilft Ihnen, Ihr Gewicht zu halten und verbessert Ihre Stimmung. Versuchen Sie, an den meisten Tagen der Woche Sport zu treiben. Wenn Sie neu im Sport sind, beginnen Sie langsam und arbeiten Sie sich jeden Tag zu mehr Trainingszeit hoch.
  • Ein gesundes Gewicht beibehalten. Wenn Ihr aktuelles Gewicht gesund ist, arbeiten Sie daran, es zu halten, indem Sie eine gesunde Ernährung wählen und an den meisten Tagen der Woche Sport treiben. Wenn Sie abnehmen müssen, fügen Sie mehr Bewegung hinzu und reduzieren Sie die Anzahl der Kalorien, die Sie jeden Tag zu sich nehmen. Bitten Sie Ihren Arzt um Hilfe bei der Erstellung eines Plans für eine gesunde Gewichtsabnahme.
  • Tala med din läkare om en ökad risk för prostatacancer.Om du löper mycket hög risk för prostatacancer kan du och din läkare överväga mediciner eller andra behandlingar för att minska risken. Vissa studier tyder på att intag av 5-alfa-reduktashämmare, inklusive finasterid (Propecia, Proscar) och dutasterid (Avodart), kan minska den totala risken för att utveckla prostatacancer. Dessa mediciner används för att kontrollera prostataförstoring och håravfall.

    Vissa bevis tyder dock på att personer som tar dessa mediciner har en ökad risk att utveckla en allvarligare form av prostatacancer (höggradig prostatacancer). Om du är orolig för din risk att utveckla prostatacancer, tala med din läkare.

Behandling av prostatacancer

Källor:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Prostatakrebs (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2018.
  2. Niederhuber JE, et al., Hrsg. Prostatakrebs. In: Abeloffs Klinische Onkologie. 6. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. Mai 2020.
  3. Partin AW, et al., Hrsg. In: Campbell-Walsh-Wein-Urologie. 12. Aufl. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. Mai 2020.
  4. Fragen Sie MayoExpert. Prostatabiopsie (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2019.
  5. Prostatakrebs. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 29. Mai 2020.
  6. Fragen Sie MayoExpert. Radikale Prostatektomie (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2019.
  7. Rock CL, et al. Leitlinie der American Cancer Society für Ernährung und körperliche Aktivität zur Krebsprävention. CA: Ein Krebsjournal für Kliniker. 2020; doi:10.3322/caac.21591.
  8. Notfallmanagement. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 29. Mai 2020.
  9. Thompson RH, et al. Radikale Prostatektomie bei Achtzigjährigen: Wie alt ist zu alt? Zeitschrift für Urologie. 2006; doi:10.1016/j.urology.2006.05.031.
  10. Injektion von Cholin C-11 (Verschreibungsinformationen). PET-Radiochemie-Einrichtung der Mayo-Klinik; 2012. https://www.accessdata.fda.gov/scripts/cder/daf/index.cfm?event=overview.process&ApplNo=203155. Abgerufen am 23. Juni 2020.
  11. Woodrum DA, et al. Gezielte Prostatabiopsie und MR-geführte Therapie bei Prostatakrebs. Bauchradiologie. 2016; doi:10.1007/s00261-016-0681-3.
  12. Agarwal DK, et al. Erste Erfahrungen mit da Vinci Single-Port Roboter-assistierten radikalen Prostatektomien. Europäische Urologie. 2020; doi:10.1016/j.eururo.2019.04.001.
  13. Gettman MT, et al. Aktueller Stand der Robotik in der urologischen Laparoskopie. Europäische Urologie. 2003; doi:10.1016/S0302-2838(02)00579-1.
  14. Krambeck AE, et al. Radikale Prostatektomie bei Prostata-Adenokarzinom: Ein abgestimmter Vergleich von offenen retropubischen und robotergestützten Techniken. BJU International. 2008; doi:10.1111/j.1464-410X.2008.08012.x.
  15. Warner KJ. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 4. Februar 2020.