Pseudogout

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Pseudogout

oversigt

Pseudogout (SOO-rogngigt) er en form for gigt karakteriseret ved pludselige, smertefulde hævelser i et eller flere af dine led. Disse episoder kan vare dage eller uger. Det hyppigst ramte led er knæet.

Også kaldet calciumpyrophosphat-aflejringssygdom eller CPPD, den almindelige term "pseudogout" blev opfundet for tilstandens lighed med gigt. Krystalaflejringer i et led forårsager begge tilstande, selvom krystaltypen er forskellig for hver tilstand.

Det er ikke klart, hvorfor der dannes krystaller i dine led og forårsager pseudogout, men risikoen stiger med alderen. Behandlinger kan hjælpe med at lindre smerter og reducere betændelse.

Symptomer

Pseudogout påvirker oftest knæene. Håndled og ankler er mindre almindeligt påvirket. I mange tilfælde er der ingen symptomer. Men under et pseudogout-angreb er de berørte led normalt:

  • Geschwollen
  • Warm
  • Sehr schmerzhaft

Hvornår skal man gå til lægen?

Lav en tid hos din læge, hvis du pludselig oplever svære ledsmerter og hævelser.

Årsager

Pseudogout er blevet forbundet med tilstedeværelsen af ​​calciumpyrophosphatdihydratkrystaller i det berørte led. Disse krystaller bliver flere med alderen og forekommer i næsten halvdelen af ​​befolkningen over 85. Men de fleste mennesker, der har disse krystalaflejringer, udvikler aldrig pseudogout. Det er ikke klart, hvorfor nogle mennesker har symptomer, og andre ikke har.

Risikofaktorer

Faktorer, der kan øge din risiko for pseudogout inkluderer:

  • Älteres Alter. Das Risiko, Pseudogicht zu entwickeln, steigt mit dem Alter.
  • Gelenktrauma. Ein Trauma eines Gelenks, wie eine schwere Verletzung oder Operation, erhöht das Risiko einer Pseudogicht in diesem Gelenk.
  • Genetische Störung. In einigen Familien ist eine Veranlagung zur Entwicklung von Pseudogicht erblich. Diese Menschen neigen dazu, in jüngeren Jahren Pseudogicht zu entwickeln.
  • Mineralische Ungleichgewichte. Das Risiko für Pseudogicht ist höher bei Menschen, die zu viel Kalzium oder Eisen im Blut oder zu wenig Magnesium haben.
  • Andere Erkrankungen. Pseudogicht wurde auch mit einer Unterfunktion der Schilddrüse oder einer Überfunktion der Nebenschilddrüse in Verbindung gebracht.

Komplikationer

Krystalaflejringerne forbundet med pseudogout kan også forårsage ledskader, der kan efterligne tegn og symptomer på slidgigt eller leddegigt.

Kilder:

  1. Calciumpyrophosphat-Ablagerung (CPPD). Amerikanisches College für Rheumatologie. https://www.rheumatology.org/Practice/Clinical/Patients/Diseases_And_Conditions/Calcium_Pyrophosphate_Deposition_%28CPPD%29_%28früher_genannt_Pseudogout%29/. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  2. Becker MA, et al. Pathogenese und Ätiologie der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  3. Becker MA, et al. Behandlung der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  4. Becker MA, et al. Klinische Manifestationen und Diagnose der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  5. Calciumpyrophosphat-Ablagerungskrankheit (CPPD). Arthritis-Stiftung. http://www.arthritis.org/about-arthritis/types/calcium-pyrophosphate-deposition-disease-cppd/. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  6. Terkeltaub, R. Neue Einblicke in CPPD. Der Rheumatologe. 2013. http://www.the-rheumatologist.org/details/article/5314721/New_Insights_into_CPPD.html. Abgerufen am 14. Mai 2015.