Pseudogout

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Pseudogout

oversikt

Pseudogout (SOO-rogngikt) er en form for leddgikt preget av plutselige, smertefulle hevelser i ett eller flere av leddene dine. Disse episodene kan vare i dager eller uker. Det mest berørte leddet er kneet.

Også kalt kalsiumpyrofosfatavsetningssykdom eller CPPD, den vanlige betegnelsen "pseudogout" ble laget for tilstandens likhet med gikt. Krystallavsetninger i et ledd forårsaker begge tilstandene, selv om typen krystall er forskjellig for hver tilstand.

Det er ikke klart hvorfor det dannes krystaller i leddene dine og forårsaker pseudogout, men risikoen øker med alderen. Behandlinger kan bidra til å lindre smerte og redusere betennelse.

Symptomer

Pseudogout påvirker oftest knærne. Håndledd og ankler er mindre ofte påvirket. I mange tilfeller er det ingen symptomer. Men under et pseudogout-angrep er de berørte leddene vanligvis:

  • Geschwollen
  • Warm
  • Sehr schmerzhaft

Når skal man gå til legen?

Bestill time med legen din hvis du plutselig opplever sterke leddsmerter og hevelser.

Årsaker

Pseudogout har vært assosiert med tilstedeværelsen av kalsiumpyrofosfatdihydratkrystaller i det berørte leddet. Disse krystallene blir flere med alderen og forekommer i nesten halvparten av befolkningen over 85 år. Men de fleste som har disse krystallavsetningene utvikler aldri pseudogout. Det er ikke klart hvorfor noen mennesker har symptomer og andre ikke.

Risikofaktorer

Faktorer som kan øke risikoen for pseudogout inkluderer:

  • Älteres Alter. Das Risiko, Pseudogicht zu entwickeln, steigt mit dem Alter.
  • Gelenktrauma. Ein Trauma eines Gelenks, wie eine schwere Verletzung oder Operation, erhöht das Risiko einer Pseudogicht in diesem Gelenk.
  • Genetische Störung. In einigen Familien ist eine Veranlagung zur Entwicklung von Pseudogicht erblich. Diese Menschen neigen dazu, in jüngeren Jahren Pseudogicht zu entwickeln.
  • Mineralische Ungleichgewichte. Das Risiko für Pseudogicht ist höher bei Menschen, die zu viel Kalzium oder Eisen im Blut oder zu wenig Magnesium haben.
  • Andere Erkrankungen. Pseudogicht wurde auch mit einer Unterfunktion der Schilddrüse oder einer Überfunktion der Nebenschilddrüse in Verbindung gebracht.

Komplikasjoner

Krystallavsetningene forbundet med pseudogout kan også forårsake leddskade som kan etterligne tegn og symptomer på slitasjegikt eller revmatoid artritt.

Kilder:

  1. Calciumpyrophosphat-Ablagerung (CPPD). Amerikanisches College für Rheumatologie. https://www.rheumatology.org/Practice/Clinical/Patients/Diseases_And_Conditions/Calcium_Pyrophosphate_Deposition_%28CPPD%29_%28früher_genannt_Pseudogout%29/. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  2. Becker MA, et al. Pathogenese und Ätiologie der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  3. Becker MA, et al. Behandlung der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  4. Becker MA, et al. Klinische Manifestationen und Diagnose der Calciumpyrophosphat-Kristallablagerungskrankheit. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  5. Calciumpyrophosphat-Ablagerungskrankheit (CPPD). Arthritis-Stiftung. http://www.arthritis.org/about-arthritis/types/calcium-pyrophosphate-deposition-disease-cppd/. Abgerufen am 14. Mai 2015.
  6. Terkeltaub, R. Neue Einblicke in CPPD. Der Rheumatologe. 2013. http://www.the-rheumatologist.org/details/article/5314721/New_Insights_into_CPPD.html. Abgerufen am 14. Mai 2015.