engelska sjukan

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

engelska sjukan

översikt

Rakitis är uppmjukning och försvagning av ben hos barn, vanligtvis på grund av extrem och ihållande D-vitaminbrist. Sällsynta ärftliga problem kan också orsaka rakitis.

D-vitamin hjälper ditt barns kropp att absorbera kalcium och fosfor från maten. För lite D-vitamin gör det svårt att upprätthålla tillräckliga kalcium- och fosfornivåer i benen, vilket kan leda till rakitis.

Att lägga till vitamin D eller kalcium till kosten korrigerar i allmänhet benproblemen i samband med rakitis. Om rakitis beror på ett annat underliggande medicinskt problem, kan ditt barn behöva ytterligare medicinering eller andra behandlingar. Vissa skelettdeformiteter orsakade av rakitis kan kräva korrigerande kirurgi.

Sällsynta ärftliga sjukdomar relaterade till låga nivåer av fosfor, den andra mineralkomponenten i skelettet, kan kräva andra mediciner.

Symtom

Tecken och symtom på rakitis kan inkludera:

  • Verzögertes Wachstum
  • Verzögerte motorische Fähigkeiten
  • Schmerzen in der Wirbelsäule, im Becken und in den Beinen
  • Muskelschwäche

Eftersom rakitis mjukar upp områdena av växande vävnad i ändarna av ett barns ben (tillväxtplattor), kan det orsaka skelettdeformiteter som:

  • Gebeugte Beine oder X-Beine
  • Verdickte Handgelenke und Knöchel
  • Projektion des Brustbeins

När ska man gå till doktorn?

Tala med din läkare om ditt barn utvecklar skelettsmärta, muskelsvaghet eller uppenbara skelettdeformiteter.

Orsaker

Ditt barns kropp behöver vitamin D för att absorbera kalcium och fosfor från maten. Rakitis kan uppstå om ditt barns kropp inte får tillräckligt med D-vitamin eller om hans kropp har problem med att använda D-vitamin på rätt sätt. Ibland kan otillräckligt kalciumintag eller brist på kalcium och D-vitamin orsaka rakitis.

D-vitaminbrist

Barn som inte får tillräckligt med D-vitamin från dessa två källor kan utveckla en brist:

  • Sonnenlicht. Die Haut Ihres Kindes produziert Vitamin D, wenn es Sonnenlicht ausgesetzt ist. Aber Kinder in entwickelten Ländern verbringen tendenziell weniger Zeit im Freien. Sie verwenden auch eher Sonnenschutzmittel, das die Sonnenstrahlen blockiert, die die Produktion von Vitamin D in der Haut auslösen.
  • Essen. Fischöl, Eigelb und fetter Fisch wie Lachs und Makrele enthalten Vitamin D. Vitamin D wurde auch einigen Lebensmitteln und Getränken wie Milch, Müsli und einigen Fruchtsäften zugesetzt.

Problem med absorption

Vissa barn föds med eller utvecklar medicinska tillstånd som påverkar hur deras kropp absorberar vitamin D. Några exempel är:

  • Zöliakie
  • Entzündliche Darmerkrankung
  • Mukoviszidose
  • Nierenprobleme

Riskfaktorer

Faktorer som kan öka ett barns risk för rakitis inkluderar:

  • Dunkle Haut. Dunkle Haut hat mehr des Pigments Melanin, das die Fähigkeit der Haut verringert, Vitamin D aus Sonnenlicht zu produzieren.
  • Vitamin-D-Mangel der Mutter während der Schwangerschaft. Ein Baby, das von einer Mutter mit schwerem Vitamin-D-Mangel geboren wird, kann mit Anzeichen von Rachitis geboren werden oder diese innerhalb weniger Monate nach der Geburt entwickeln.
  • Nördliche Breiten. Kinder, die an geografischen Orten leben, an denen es weniger Sonnenschein gibt, haben ein höheres Rachitis-Risiko.
  • Frühgeburt. Babys, die vor ihrem Fälligkeitstermin geboren wurden, haben tendenziell einen niedrigeren Vitamin-D-Spiegel, weil sie weniger Zeit hatten, das Vitamin von ihren Müttern im Mutterleib zu erhalten.
  • Medikamente. Bestimmte Arten von Medikamenten gegen Krampfanfälle und antiretrovirale Medikamente, die zur Behandlung von HIV-Infektionen eingesetzt werden, scheinen die Fähigkeit des Körpers, Vitamin D zu verwenden, zu beeinträchtigen.
  • Exklusives Stillen. Muttermilch enthält nicht genug Vitamin D, um Rachitis vorzubeugen. Babys, die ausschließlich gestillt werden, sollten Vitamin-D-Tropfen erhalten.

Komplikationer

Om den lämnas obehandlad kan rakitis leda till:

  • Wachstumsversagen
  • Eine ungewöhnlich gekrümmte Wirbelsäule
  • Knochendeformitäten
  • Zahnfehler
  • Krampfanfälle

förebyggande

Solexponering är den bästa källan till vitamin D. Under de flesta årstider räcker det med 10 till 15 minuters solexponering runt middagstid. Men om du är mörkhyad, det är vinter eller du bor på nordliga breddgrader kanske du inte kan få i dig tillräckligt med D-vitamin från solexponering.

På grund av hudcancerproblem varnas framför allt spädbarn och småbarn för att undvika direkt solljus eller alltid bära solskyddsmedel och skyddskläder.

För att förebygga rakitis, se till att ditt barn äter mat som naturligt innehåller D-vitamin - fet fisk som lax och tonfisk, fiskolja och äggulor - eller som har berikats med D-vitamin, till exempel:

  • Säuglingsnahrung
  • Müsli
  • Brot
  • Milch, aber keine aus Milch hergestellten Lebensmittel wie einige Joghurts und Käse
  • Orangensaft

Kontrollera etiketterna för att bestämma D-vitaminhalten i berikade livsmedel.

Om du är gravid, fråga din läkare om att ta D-vitamintillskott.

Riktlinjer rekommenderar att alla spädbarn ska få 400 IE D-vitamin dagligen. Eftersom bröstmjölk endast innehåller en liten mängd D-vitamin, bör spädbarn som uteslutande ammas få ytterligare D-vitamin dagligen. Vissa flaskmatade spädbarn kan också behöva D-vitamintillskott om de inte får i sig tillräckligt med formeln.

Källor:

  1. Lambert AS, et al. Hypokalzämische und hypophosphatämische Rachitis. Best Practice & Forschung. Klinische Endokrinologie & Stoffwechsel. 2018;32:455.
  2. Carpenter T. Überblick über Rachitis bei Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 19. März 2019.
  3. Carpenter T. Ätiologie und Behandlung von calcipenischer Rachitis bei Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 19. März 2019.
  4. Misra M. Vitamin-D-Insuffizienz und -Mangel bei Kindern und Jugendlichen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 19. März 2019.
  5. Vitamin D. Amt für Nahrungsergänzungsmittel. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/. Abgerufen am 22. März 2019.
  6. Shaw NJ. Vorbeugung und Behandlung von Ernährungsrachitis. Zeitschrift für Steroidbiochemie und Molekularbiologie. 2016;164:145.
  7. Horan MP, et al. Die Rolle von Vitamin D in der Kinderorthopädie. Die Orthopädischen Kliniken Nordamerikas. 2019;50:181.
  8. Stillen. Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/breastfeeding/breastfeeding-special-circumstances/diet-and-micronutrients/vitamin-d.html. Abgerufen am 19. März 2019.
  9. Fragen Sie MayoExpert. Mangel an Vitamin D. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2019.
  10. Ferri FF. Rachitis. In: Ferri’s Clinical Advisor 2019. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 22. März 2019.
  11. X-chromosomale Hypophosphatämie. Informationszentrum für genetische und seltene Krankheiten. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/12943/x-linked-hypophosphatemia. Abgerufen am 1. April 2019.
  12. Kearns AE (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 29. März 2019.
  13. Golden NH, et al. Optimierung der Knochengesundheit bei Kindern und Jugendlichen. Pädiatrie. 2014;134:e1229.
  14. Perrine CG, et al. Einhaltung der Vitamin-D-Empfehlungen bei US-Säuglingen. Pädiatrie. 2010;125:627.
  15. Munns CF, et al. Globale Konsensempfehlungen zur Prävention und Behandlung von Ernährungsrachitis. Zeitschrift für klinische Endokrinologie und Stoffwechsel. 2016;101:394.