Terugkerende borstkanker
Terugkerende borstkanker
overzicht
Recidiverende borstkanker is borstkanker die na de initiële behandeling terugkeert. Hoewel de initiële behandeling tot doel heeft alle kankercellen te elimineren, is het mogelijk dat sommige de behandeling hebben ontweken en het hebben overleefd. Deze onopgemerkte kankercellen vermenigvuldigen zich en worden terugkerende borstkanker.
Recidiverende borstkanker kan maanden of jaren na uw eerste behandeling optreden. De kanker kan terugkomen op dezelfde locatie als de oorspronkelijke kanker (lokaal recidief) of zich verspreiden naar andere delen van uw lichaam (recidief op afstand).
Leren dat u terugkerende borstkanker heeft, kan moeilijker zijn dan het omgaan met de eerste diagnose. Maar terugkerende borstkanker is allesbehalve hopeloos. Behandeling kan lokale, regionale of verre recidiverende borstkanker elimineren. Zelfs als genezing niet mogelijk is, kan behandeling de ziekte voor langere tijd onder controle houden.
Symptomen
Tekenen en symptomen van terugkerende borstkanker variëren afhankelijk van waar de kanker terugkomt.
Lokaal herhaling
Er is sprake van een lokaal recidief wanneer de kanker terugkeert in hetzelfde gebied als de oorspronkelijke kanker.
Als u een lumpectomie heeft gehad, kan de kanker terugkomen in het resterende borstweefsel. Als u een borstamputatie heeft gehad, kan de kanker terugkomen in het weefsel langs de borstwand of in de huid.
Tekenen en symptomen van lokaal recidief in dezelfde borst kunnen zijn:
- Ein neuer Knoten in Ihrer Brust oder ein unregelmäßig straffer Bereich
- Veränderungen an der Haut Ihrer Brust
- Hautentzündung oder Rötung
- Mamillensekretion
Tekenen en symptomen van lokaal recidief op de borstwand na een borstamputatie kunnen zijn:
- Ein oder mehrere schmerzlose Knötchen auf oder unter der Haut Ihrer Brustwand
- Ein neuer Bereich der Verdickung entlang oder in der Nähe der Mastektomienarbe
Regionale herhaling
Een regionale herhaling van borstkanker betekent dat de kanker is teruggekeerd naar nabijgelegen lymfeklieren.
Tekenen en symptomen van een regionaal recidief kunnen bestaan uit een knobbel of zwelling in de lymfeklieren, gelegen op:
- Unter deinem Arm
- In der Nähe Ihres Schlüsselbeins
- In der Rille über Ihrem Schlüsselbein
- In deinem Nacken
Herhaling op afstand
Een (metastatisch) recidief op afstand betekent dat de kanker zich heeft verplaatst naar afgelegen delen van het lichaam, meestal de botten, lever en longen.
Tekenen en symptomen zijn onder meer:
- Anhaltende und sich verschlimmernde Schmerzen, wie Brust-, Rücken- oder Hüftschmerzen
- Anhaltender Husten
- Schwierigkeiten beim Atmen
- Appetitverlust
- Abnehmen ohne zu versuchen
- Starke Kopfschmerzen
- Krampfanfälle
Wanneer naar de dokter?
Nadat uw borstkankerbehandeling is afgerond, zal uw arts waarschijnlijk een schema met vervolgbezoeken voor u opstellen. Tijdens vervolgbezoeken zal uw arts controleren op symptomen of tekenen van terugkeer van de kanker.
U kunt ook eventuele nieuwe klachten of symptomen aan uw arts melden. Maak een afspraak met uw arts als u aanhoudende tekenen en symptomen opmerkt waarover u zich zorgen maakt.
Oorzaken
Recidiverende borstkanker treedt op wanneer cellen die deel uitmaakten van uw oorspronkelijke borstkanker zich losmaken van de oorspronkelijke tumor en zich vlakbij in de borst of een ander deel van uw lichaam verbergen. Deze cellen beginnen later weer te groeien.
De chemotherapie, bestraling, hormoontherapie of andere behandeling die u mogelijk heeft gekregen na uw eerste diagnose van borstkanker, zou alle kankercellen moeten doden die mogelijk na de operatie zijn achtergebleven. Maar soms zijn deze behandelingen niet in staat alle kankercellen te doden.
Soms kunnen kankercellen jarenlang inactief blijven zonder enige schade aan te richten. Dan gebeurt er iets waardoor de cellen worden geactiveerd, waardoor ze gaan groeien en zich naar andere delen van het lichaam verspreiden. Het is niet duidelijk waarom dit gebeurt.
Risicofactoren
Voor overlevenden van borstkanker zijn factoren die het risico op herhaling vergroten:
- Beteiligung der Lymphknoten. Wenn Sie zum Zeitpunkt Ihrer ursprünglichen Diagnose Krebs in nahe gelegenen Lymphknoten finden, erhöht sich das Risiko, dass der Krebs erneut auftritt.
- Größere Tumorgröße. Menschen mit größeren Tumoren haben ein höheres Risiko für wiederkehrenden Brustkrebs.
-
Positieve of smalle tumormarges.Tijdens een borstkankeroperatie probeert de chirurg de kanker te verwijderen, samen met een kleine hoeveelheid van het normale weefsel eromheen. Een patholoog onderzoekt de randen van het weefsel op zoek naar kankercellen.
Als de marges onder de microscoop vrij zijn van kanker, wordt dit als een negatieve marge beschouwd. Als een deel van de grens kankercellen bevat (positieve marge) of de marge tussen tumor en normaal weefsel smal is, is de kans op herhaling van borstkanker groter.
- Fehlende Strahlenbehandlung nach einer Lumpektomie. Die meisten Menschen, die sich bei Brustkrebs für eine Lumpektomie (weite lokale Exzision) entscheiden, unterziehen sich einer Bruststrahlentherapie, um das Risiko eines erneuten Auftretens zu verringern. Diejenigen, die sich keiner Strahlentherapie unterziehen, haben ein erhöhtes Risiko für ein lokales Wiederauftreten von Brustkrebs.
- Jüngeres Alter. Jüngere Menschen, insbesondere diejenigen, die zum Zeitpunkt ihrer ursprünglichen Brustkrebsdiagnose unter 35 Jahre alt waren, sind einem höheren Risiko für einen erneuten Brustkrebs ausgesetzt.
- Entzündlicher Brustkrebs. Menschen mit entzündlichem Brustkrebs haben ein höheres Risiko für ein Lokalrezidiv.
- Fehlende endokrine Therapie bei Hormonrezeptor-positivem Brustkrebs. Bei Patienten mit einer bestimmten Art von Brustkrebs kann das Nichterhalten einer endokrinen Therapie das Rückfallrisiko erhöhen.
- Krebszellen mit bestimmten Eigenschaften. Wenn Sie dreifach negativen Brustkrebs hatten, besteht möglicherweise ein erhöhtes Risiko für ein erneutes Auftreten von Brustkrebs. Dreifach negative Brustkrebszellen haben keine Rezeptoren für Östrogen oder Progesteron und sie produzieren nicht zu viel von einem Protein namens HER2.
- Fettleibigkeit. Ein höherer Body-Mass-Index erhöht das Rückfallrisiko.
preventie
Strategieën die in verband zijn gebracht met een verminderd risico op herhaling van borstkanker zijn onder meer:
- Hormontherapie. Die Einnahme einer Hormontherapie nach Ihrer ersten Behandlung kann das Risiko eines erneuten Auftretens verringern, wenn Sie an Hormonrezeptor-positivem Brustkrebs leiden. Die Hormontherapie kann mindestens fünf Jahre fortgesetzt werden.
- Chemotherapie. Für Menschen mit Brustkrebs, die ein erhöhtes Risiko für ein Wiederauftreten des Krebses haben, hat sich gezeigt, dass eine Chemotherapie die Wahrscheinlichkeit eines Wiederauftretens des Krebses verringert, und diejenigen, die eine Chemotherapie erhalten, leben länger.
- Strahlentherapie. Menschen, die sich einer brusterhaltenden Operation zur Behandlung ihres Brustkrebses unterzogen haben, und Menschen, die einen großen Tumor oder entzündlichen Brustkrebs hatten, haben ein geringeres Risiko, dass der Krebs erneut auftritt, wenn sie mit einer Strahlentherapie behandelt werden.
- Gezielte Therapie. Wenn Ihr Krebs zusätzliches HER2-Protein produziert, können Medikamente, die auf dieses Protein abzielen, dazu beitragen, die Wahrscheinlichkeit eines erneuten Auftretens des Krebses zu verringern.
- Knochenaufbauende Medikamente. Die Einnahme von knochenaufbauenden Arzneimitteln reduziert das Risiko für das Wiederauftreten von Krebs in den Knochen (Knochenmetastasen) bei Personen mit erhöhtem Risiko für das Wiederauftreten von Brustkrebs.
- Ein gesundes Gewicht halten. Die Aufrechterhaltung eines gesunden Gewichts kann dazu beitragen, das Risiko eines erneuten Brustkrebses zu verringern.
- Trainieren. Regelmäßige Bewegung kann das Risiko eines erneuten Auftretens von Brustkrebs verringern.
- Auswahl einer gesunden Ernährung. Konzentrieren Sie sich darauf, viel Gemüse, Obst und Vollkornprodukte in Ihre Ernährung aufzunehmen. Wenn Sie sich entscheiden, Alkohol zu trinken, beschränken Sie sich auf ein Getränk pro Tag.
Behandeling van terugkerende borstkanker
Bronnen:
- Niederhuber JE, et al., Hrsg. Krebs der Brust. In: Abeloffs Klinische Onkologie. 6. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Brustkrebs. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Wenn der Krebs zurückkehrt. Nationales Krebs Institut. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/when-cancer-returns. Abgerufen am 23. Februar 2020.
- Notfallmanagement. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Ruddy KJ, et al. Annäherung an die Patientin nach der Behandlung von Brustkrebs. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 23. Februar 2020.
- Runowicz CD, et al. American Cancer Society/American Society of Clinical Oncology Survivorship Care Guideline bei Brustkrebs. CA: Ein Krebsjournal für Kliniker. 2016; doi:10.3322/caac.21319.
- Dhesy-Thind S, et al. Verwendung von adjuvanten Bisphosphonaten und anderen knochenmodifizierenden Mitteln bei Brustkrebs: Eine klinische Praxisleitlinie von Cancer Care Ontario und der American Society of Clinical Oncology. Zeitschrift für klinische Onkologie. 2017; doi: 10.1200/JCO.2016.70.7257.
- Chirgwin J., et al. Therapietreue und ihre Auswirkungen auf das krankheitsfreie Überleben in der Breast International Group I-98-Studie mit Tamoxifen und Letrozol, allein und nacheinander. Zeitschrift für klinische Onkologie. 2016; doi:10.1200/JCO.2015.63.8619.
- Tongzheng L., et al. Die CDK4/6-abhängige Aktivierung von DUB3 reguliert die Krebsmetastasierung durch SNAIL1. Naturkommunikation. 2017; doi:10.1038/ncomms13923.