Tilbakevendende brystkreft
Tilbakevendende brystkreft
oversikt
Tilbakevendende brystkreft er brystkreft som kommer tilbake etter førstegangsbehandling. Selv om innledende behandling tar sikte på å eliminere alle kreftceller, kan noen ha unngått behandling og overlevd. Disse uoppdagede kreftcellene formerer seg og blir tilbakevendende brystkreft.
Tilbakevendende brystkreft kan oppstå måneder eller år etter den første behandlingen. Kreften kan komme tilbake på samme sted som den opprinnelige kreften (lokalt tilbakefall) eller spre seg til andre områder av kroppen din (fjern tilbakefall).
Å lære at du har tilbakevendende brystkreft kan være vanskeligere enn å håndtere den første diagnosen. Men tilbakevendende brystkreft er alt annet enn håpløst. Behandling kan eliminere lokal, regional eller fjern tilbakevendende brystkreft. Selv om en kur ikke er mulig, kan behandling kontrollere sykdommen i lange perioder.
Symptomer
Tegn og symptomer på tilbakevendende brystkreft varierer avhengig av hvor kreften kommer tilbake.
Lokal gjentakelse
Et lokalt tilbakefall er når kreften kommer tilbake i samme område som din opprinnelige kreftsykdom.
Hvis du har hatt en lumpektomi, kan kreften komme tilbake i det gjenværende brystvevet. Hvis du har hatt en mastektomi, kan kreften komme tilbake i vevet langs brystveggen eller i huden.
Tegn og symptomer på lokalt tilbakefall i samme bryst kan omfatte:
- Ein neuer Knoten in Ihrer Brust oder ein unregelmäßig straffer Bereich
- Veränderungen an der Haut Ihrer Brust
- Hautentzündung oder Rötung
- Mamillensekretion
Tegn og symptomer på lokalt tilbakefall på brystveggen etter en mastektomi kan omfatte:
- Ein oder mehrere schmerzlose Knötchen auf oder unter der Haut Ihrer Brustwand
- Ein neuer Bereich der Verdickung entlang oder in der Nähe der Mastektomienarbe
Regional tilbakefall
Et regionalt tilbakefall av brystkreft betyr at kreften har kommet tilbake til nærliggende lymfeknuter.
Tegn og symptomer på regionalt tilbakefall kan inkludere en klump eller hevelse i lymfeknutene som er lokalisert:
- Unter deinem Arm
- In der Nähe Ihres Schlüsselbeins
- In der Rille über Ihrem Schlüsselbein
- In deinem Nacken
Fjernt gjentakelse
Et fjernt (metastatisk) tilbakefall betyr at kreften har flyttet til fjerne deler av kroppen, oftest bein, lever og lunger.
Tegn og symptomer inkluderer:
- Anhaltende und sich verschlimmernde Schmerzen, wie Brust-, Rücken- oder Hüftschmerzen
- Anhaltender Husten
- Schwierigkeiten beim Atmen
- Appetitverlust
- Abnehmen ohne zu versuchen
- Starke Kopfschmerzen
- Krampfanfälle
Når skal man gå til legen?
Etter at brystkreftbehandlingen er ferdig, vil legen sannsynligvis sette opp en tidsplan for oppfølgingsbesøk for deg. Under oppfølgingsbesøk vil legen din se etter symptomer eller tegn på tilbakefall av kreft.
Du kan også rapportere eventuelle nye tegn eller symptomer til legen din. Gjør en avtale med legen din hvis du merker noen vedvarende tegn og symptomer som bekymrer deg.
Årsaker
Tilbakevendende brystkreft oppstår når celler som var en del av den opprinnelige brystkreften din bryter ut av den opprinnelige svulsten og gjemmer seg i nærheten i brystet eller en annen del av kroppen din. Disse cellene begynner senere å vokse igjen.
Kjemoterapien, strålingen, hormonbehandlingen eller annen behandling du måtte ha fått etter den første brystkreftdiagnosen bør drepe alle kreftceller som kan ha blitt igjen etter operasjonen. Men noen ganger er disse behandlingene ikke i stand til å drepe alle kreftceller.
Noen ganger kan kreftceller ligge i dvale i årevis uten å forårsake skade. Da skjer det noe som aktiverer cellene, som får dem til å vokse og spre seg til andre deler av kroppen. Det er ikke klart hvorfor dette skjer.
Risikofaktorer
For overlevende brystkreft inkluderer faktorer som øker risikoen for tilbakefall:
- Beteiligung der Lymphknoten. Wenn Sie zum Zeitpunkt Ihrer ursprünglichen Diagnose Krebs in nahe gelegenen Lymphknoten finden, erhöht sich das Risiko, dass der Krebs erneut auftritt.
- Größere Tumorgröße. Menschen mit größeren Tumoren haben ein höheres Risiko für wiederkehrenden Brustkrebs.
-
Positive eller smale tumormarginer.Under brystkreftkirurgi forsøker kirurgen å fjerne kreften sammen med en liten mengde av det normale vevet som omgir den. En patolog undersøker kantene på vevet for å se etter kreftceller.
Hvis marginene er fri for kreft under mikroskopet, regnes dette som en negativ margin. Hvis en del av grensen har kreftceller (positiv margin) eller marginen mellom tumor og normalt vev er smal, øker risikoen for tilbakefall av brystkreft.
- Fehlende Strahlenbehandlung nach einer Lumpektomie. Die meisten Menschen, die sich bei Brustkrebs für eine Lumpektomie (weite lokale Exzision) entscheiden, unterziehen sich einer Bruststrahlentherapie, um das Risiko eines erneuten Auftretens zu verringern. Diejenigen, die sich keiner Strahlentherapie unterziehen, haben ein erhöhtes Risiko für ein lokales Wiederauftreten von Brustkrebs.
- Jüngeres Alter. Jüngere Menschen, insbesondere diejenigen, die zum Zeitpunkt ihrer ursprünglichen Brustkrebsdiagnose unter 35 Jahre alt waren, sind einem höheren Risiko für einen erneuten Brustkrebs ausgesetzt.
- Entzündlicher Brustkrebs. Menschen mit entzündlichem Brustkrebs haben ein höheres Risiko für ein Lokalrezidiv.
- Fehlende endokrine Therapie bei Hormonrezeptor-positivem Brustkrebs. Bei Patienten mit einer bestimmten Art von Brustkrebs kann das Nichterhalten einer endokrinen Therapie das Rückfallrisiko erhöhen.
- Krebszellen mit bestimmten Eigenschaften. Wenn Sie dreifach negativen Brustkrebs hatten, besteht möglicherweise ein erhöhtes Risiko für ein erneutes Auftreten von Brustkrebs. Dreifach negative Brustkrebszellen haben keine Rezeptoren für Östrogen oder Progesteron und sie produzieren nicht zu viel von einem Protein namens HER2.
- Fettleibigkeit. Ein höherer Body-Mass-Index erhöht das Rückfallrisiko.
forebygging
Strategier som har vært assosiert med redusert risiko for tilbakefall av brystkreft inkluderer:
- Hormontherapie. Die Einnahme einer Hormontherapie nach Ihrer ersten Behandlung kann das Risiko eines erneuten Auftretens verringern, wenn Sie an Hormonrezeptor-positivem Brustkrebs leiden. Die Hormontherapie kann mindestens fünf Jahre fortgesetzt werden.
- Chemotherapie. Für Menschen mit Brustkrebs, die ein erhöhtes Risiko für ein Wiederauftreten des Krebses haben, hat sich gezeigt, dass eine Chemotherapie die Wahrscheinlichkeit eines Wiederauftretens des Krebses verringert, und diejenigen, die eine Chemotherapie erhalten, leben länger.
- Strahlentherapie. Menschen, die sich einer brusterhaltenden Operation zur Behandlung ihres Brustkrebses unterzogen haben, und Menschen, die einen großen Tumor oder entzündlichen Brustkrebs hatten, haben ein geringeres Risiko, dass der Krebs erneut auftritt, wenn sie mit einer Strahlentherapie behandelt werden.
- Gezielte Therapie. Wenn Ihr Krebs zusätzliches HER2-Protein produziert, können Medikamente, die auf dieses Protein abzielen, dazu beitragen, die Wahrscheinlichkeit eines erneuten Auftretens des Krebses zu verringern.
- Knochenaufbauende Medikamente. Die Einnahme von knochenaufbauenden Arzneimitteln reduziert das Risiko für das Wiederauftreten von Krebs in den Knochen (Knochenmetastasen) bei Personen mit erhöhtem Risiko für das Wiederauftreten von Brustkrebs.
- Ein gesundes Gewicht halten. Die Aufrechterhaltung eines gesunden Gewichts kann dazu beitragen, das Risiko eines erneuten Brustkrebses zu verringern.
- Trainieren. Regelmäßige Bewegung kann das Risiko eines erneuten Auftretens von Brustkrebs verringern.
- Auswahl einer gesunden Ernährung. Konzentrieren Sie sich darauf, viel Gemüse, Obst und Vollkornprodukte in Ihre Ernährung aufzunehmen. Wenn Sie sich entscheiden, Alkohol zu trinken, beschränken Sie sich auf ein Getränk pro Tag.
Behandling av tilbakevendende brystkreft
Kilder:
- Niederhuber JE, et al., Hrsg. Krebs der Brust. In: Abeloffs Klinische Onkologie. 6. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Brustkrebs. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Wenn der Krebs zurückkehrt. Nationales Krebs Institut. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/when-cancer-returns. Abgerufen am 23. Februar 2020.
- Notfallmanagement. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 27. Dezember 2019.
- Ruddy KJ, et al. Annäherung an die Patientin nach der Behandlung von Brustkrebs. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 23. Februar 2020.
- Runowicz CD, et al. American Cancer Society/American Society of Clinical Oncology Survivorship Care Guideline bei Brustkrebs. CA: Ein Krebsjournal für Kliniker. 2016; doi:10.3322/caac.21319.
- Dhesy-Thind S, et al. Verwendung von adjuvanten Bisphosphonaten und anderen knochenmodifizierenden Mitteln bei Brustkrebs: Eine klinische Praxisleitlinie von Cancer Care Ontario und der American Society of Clinical Oncology. Zeitschrift für klinische Onkologie. 2017; doi: 10.1200/JCO.2016.70.7257.
- Chirgwin J., et al. Therapietreue und ihre Auswirkungen auf das krankheitsfreie Überleben in der Breast International Group I-98-Studie mit Tamoxifen und Letrozol, allein und nacheinander. Zeitschrift für klinische Onkologie. 2016; doi:10.1200/JCO.2015.63.8619.
- Tongzheng L., et al. Die CDK4/6-abhängige Aktivierung von DUB3 reguliert die Krebsmetastasierung durch SNAIL1. Naturkommunikation. 2017; doi:10.1038/ncomms13923.