Rabdomüosarkoom

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Rabdomüosarkoom

ülevaadet

Rabdomüosarkoom (RMS) on haruldane vähitüüp, mis moodustub pehmetes kudedes - eriti skeletilihaskoes või mõnikord õõnesorganites, nagu põis või emakas. RMS võib tekkida igas vanuses, kuid kõige sagedamini mõjutab see lapsi.

Kuigi RMS võib esineda kõikjal kehas, algab see tõenäolisemalt:

  • Kopf- und Halsbereich
  • Harnsystem, wie die Blase
  • Fortpflanzungssystem, wie Vagina, Gebärmutter und Hoden
  • Arme und Beine

Väljavaated (prognoos) ja raviotsused sõltuvad rabdomüosarkoomi tüübist, alguse kohast, kasvaja suurusest ja sellest, kas vähk on levinud. Ravi hõlmab tavaliselt kirurgia, keemiaravi ja kiiritusravi kombinatsiooni.

Suured edusammud rabdomüosarkoomi ravis on tulemusi märkimisväärselt parandanud. Pärast ravi lõppu tuleb patsiente kogu elu jälgida intensiivse keemiaravi ja kiiritusravi võimalike pikaajaliste mõjude suhtes.

Sümptomid

Rabdomüosarkoomi nähud ja sümptomid sõltuvad vähi asukohast.

Näiteks kui vähk on pea- või kaelapiirkonnas, võivad nähud ja sümptomid hõlmata, kuid mitte ainult:

  • Kopfschmerzen
  • Ausbeulen oder Anschwellen der Augen
  • Blutungen in Nase, Rachen oder Ohren

Kui vähk on kuse- või reproduktiivsüsteemis, võivad nähud ja sümptomid hõlmata järgmist:

  • Probleme beim Wasserlassen und Blut im Urin
  • Schwierigkeiten beim Stuhlgang
  • Eine Masse oder Blutung in der Vagina oder im Rektum

Kui vähk on kätes või jalgades, võivad nähud ja sümptomid hõlmata järgmist:

  • Schwellung oder Knoten im Arm oder Bein
  • Schmerzen im betroffenen Bereich, obwohl manchmal keine Schmerzen vorhanden sind

Põhjused

Ei ole selge, mis põhjustab rabdomüosarkoomi.

Arstid teavad, et rabdomüosarkoom saab alguse siis, kui raku DNA-s tekivad muutused. Raku DNA sisaldab juhiseid, mis ütlevad rakule, mida teha. Muutused käsivad rakul kiiresti paljuneda ja jätkata elu, kui terved rakud tavaliselt surevad. Tulemuseks on ebanormaalsete rakkude kogum (kasvaja), mis võivad tungida ja hävitada terveid kehakudesid. Ebanormaalsed rakud võivad laguneda ja levida (metastaasid) kogu kehas.

Riskitegurid

Rabdomüosarkoomi riski suurendavad tegurid on järgmised:

  • Familiengeschichte von Krebs. Das Risiko eines Rhabdomyosarkoms ist höher bei Kindern mit einem Blutsverwandten, wie einem Elternteil oder Geschwister, der Krebs hatte, insbesondere wenn dieser Krebs in jungen Jahren aufgetreten ist. Aber die meisten Kinder mit Rhabdomyosarkom haben keine Familiengeschichte von Krebs.
  • Genetische Syndrome, die das Krebsrisiko erhöhen. In seltenen Fällen wurde das Rhabdomyosarkom mit genetischen Syndromen in Verbindung gebracht, die von den Eltern auf die Kinder übertragen werden, darunter Neurofibromatose 1, Noonan-Syndrom, Li-Fraumeni-Syndrom, Beckwith-Wiedemann-Syndrom und Costello-Syndrom.

Tüsistused

Rabdomüosarkoomi ja selle ravi tüsistused hõlmavad järgmist:

  • Krebs, der sich ausbreitet (metastasiert). Das Rhabdomyosarkom kann sich von seinem Ausgangspunkt auf andere Bereiche ausbreiten, was die Behandlung und Genesung erschwert. Das Rhabdomyosarkom breitet sich am häufigsten auf die Lunge, Lymphknoten und Knochen aus.
  • Nebenwirkungen der Langzeitbehandlung. Die aggressiven Behandlungen, die zur Kontrolle des Rhabdomyosarkoms erforderlich sind, können sowohl kurz- als auch langfristig erhebliche Nebenwirkungen verursachen. Ihr medizinisches Betreuungsteam kann Ihnen dabei helfen, die Nebenwirkungen zu bewältigen, die während der Behandlung auftreten, und Ihnen eine Liste mit Nebenwirkungen zukommen lassen, auf die Sie in den Jahren nach der Behandlung achten müssen.

Rabdomüosarkoomi ravi

Allikad:

  1. Goldblum JR, et al.. Rhabdomyosarkom. In: Weichteiltumoren von Enzinger und Weiss. 7. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 15. Januar 2020.
  2. Niederhuber JE, et al., Hrsg. Pädiatrische solide Tumoren. In: Abeloffs Klinische Onkologie. 6. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 15. Januar 2020.
  3. Weichteilsarkom. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 15. Januar 2020.
  4. Behandlung des Rhabdomyosarkoms im Kindesalter (PDQ). Nationales Krebs Institut. https://www.cancer.gov/types/soft-tissue-sarcoma/hp/rhabdomyosarcoma-treatment-pdq. Abgerufen am 16. Januar 2020.
  5. Lupo PJ, et al. Familiengeschichte von Krebs und Rhabdomyosarkom im Kindesalter: Ein Bericht der Children’s Oncology Group und der Utah Population Database. Krebsmedizin. 2015; doi:10.1002/cam4.448.
  6. Warner KJ. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 18. Juli 2019.
  7. NCCN-Mitgliedsinstitutionen. Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/members/network.aspx. Abgerufen am 20. Januar 2020.
  8. Standorte. Gruppe für Kinderonkologie. https://www.childrensoncologygroup.org/index.php/locations. Abgerufen am 20. Januar 2020.