Rosacea
Rosacea
oversigt
Rosacea på hvid hud

Rosacea på hvid hud
De typiske ændringer for rosacea på hvid hud er rødme på kinder, næse og centrale ansigt med små røde knopper eller pustler.
Rosacea på brun hud

Rosacea på brun hud
Rødmen eller rødmen af rosacea kan være svær at se på brun og sort hud. Hold øje med andre tegn på tilstanden.
Rosacea (roe-ZAY-she-uh) er en almindelig hudlidelse, der forårsager rødme eller rødme og synlige blodkar i dit ansigt. Det kan også producere små, pusfyldte knopper. Disse tegn og symptomer kan forekomme i uger til måneder og forsvinde derefter i et stykke tid. Rosacea kan forveksles med acne, andre hudproblemer eller naturlig rødme.
Rosacea kan påvirke enhver. Men det er mest almindeligt hos midaldrende hvide kvinder. Der er ingen kur mod rosacea, men behandling kan kontrollere og reducere tegn og symptomer.
Symptomer
Rhinophyma

Rhinophyma
Med tiden kan rosacea gøre huden på næsen tykkere, hvilket får næsen til at se løgformet ud (rhinophyma). Dette forekommer oftere hos mænd end hos kvinder.
Tegn og symptomer på rosacea omfatter:
- Gesichtsrötung oder Gesichtsrötung. Rosacea kann ein anhaltendes Erröten oder Erröten im zentralen Teil Ihres Gesichts verursachen. Dieses Anzeichen der Erkrankung kann auf brauner und schwarzer Haut schwer zu erkennen sein.
- Sichtbare Adern. Kleine Blutgefäße an Nase und Wangen platzen und werden sichtbar (Besenreiser).
- Geschwollene Beulen. Viele Menschen mit Rosacea entwickeln auch Pickel im Gesicht, die Akne ähneln. Diese Beulen enthalten manchmal Eiter.
- Brennendes Gefühl. Die Haut des betroffenen Bereichs kann sich heiß und empfindlich anfühlen.
- Augenprobleme. Viele Menschen mit Rosacea leiden auch unter trockenen, gereizten, geschwollenen Augen und Augenlidern. Dies wird als okuläre Rosazea bezeichnet. Bei manchen Menschen gehen die Augensymptome den Hautsymptomen voraus.
- Vergrößerte Nase. Im Laufe der Zeit kann Rosacea die Haut an der Nase verdicken, wodurch die Nase knollig erscheint (Rhinophym). Dies tritt häufiger bei Männern als bei Frauen auf.
Hvornår skal man gå til lægen?
Hvis du har vedvarende symptomer i dit ansigt eller øjne, skal du kontakte din læge eller en hudlæge for en diagnose og korrekt behandling.
Årsager
Årsagen til rosacea er ukendt, men det kan skyldes et overaktivt immunsystem, arvelighed, miljøfaktorer eller en kombination heraf. Rosacea er ikke forårsaget af dårlig hygiejne og er ikke smitsom.
Opblussen kan udløses af:
- Heiße Getränke und scharfe Speisen
- Rotwein und andere alkoholische Getränke
- Extreme Temperaturen
- Sonne oder Wind
- Emotionen
- Übung
- Medikamente, die die Blutgefäße erweitern, einschließlich einiger Blutdruckmedikamente
- Einige Kosmetik-, Haut- oder Haarpflegeprodukte
Risikofaktorer
Alle kan udvikle rosacea. Men du er mere tilbøjelig til at udvikle det, hvis du:
- Sind weiblich
- Haben Sie eine Haut, die leicht in der Sonne verbrennt
- Sind über 30 Jahre alt
- Rauch
- Haben Sie eine Familiengeschichte von Rosacea
Kilder:
- Kang S, et al., Hrsg. Rosazea. In: Fitzpatricks Dermatologie. 9. Aufl. McGraw-Hill; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 13. Juni 2019.
- Habif TP. Akne, Rosacea und verwandte Erkrankungen. In: Klinische Dermatologie: Ein Farbleitfaden für Diagnose und Therapie. 6. Aufl. Saunders Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 19. Mai 2019.
- Dahl MV. Rosacea: Pathogenese, klinische Merkmale und Diagnose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 13. Juni 2019.
- Ferri FF. Rosazea. In: Ferri’s Clinical Advisor 2019. Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. Juni 2019.
- Maier LE. Behandlung von Rosazea. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 13. Juni 2019.
- Fragen Sie MayoExpert. Rosazea. Mayo-Stiftung für medizinische Ausbildung und Forschung; 2019.
- van Zuuren EJ, et al. Eingriffe bei Rosacea. Cochrane-Datenbank systematischer Reviews. https://www.cochranelibrary.com/. Abgerufen am 14. Juni 2019.
- Aldrich N. et al. Genetische vs. Umweltfaktoren, die mit Rosacea korrelieren: Eine kohortenbasierte Umfrage unter Zwillingen. JAMA Dermatologie. 2015;151:1213.
- Soolantra (Verschreibungsinformationen). Galderma-Labors. 2018. https://www.galderma.com/us/sites/g/files/jcdfhc341/files/2019-01/Soolantra_Cream_PI.pdf. Abgerufen am 22. August 2019.
- Gallo RL, et al. Standardklassifikation und Pathophysiologie der Rosacea: Die Aktualisierung 2017 des Expertenkomitees der National Rosacea Society. Zeitschrift der Akademie für Dermatologie. 2017;78:148.
- Briggs JK. Hautprobleme im Gesicht. In: Triage-Protokolle für alternde Erwachsene. Wolters Klüwer; 2019.
- Li S, et al. Assoziation von Koffeinaufnahme und Konsum von koffeinhaltigem Kaffee mit dem Risiko einer Rosazea bei Frauen. JAMA Dermatologie. 2018;15:1394.
- Kolloidales Silber. Natürliche Arzneimittel. www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
- Emu-Öl. Natürliche Arzneimittel. https://www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
- Lorbeerholz. Natürliche Arzneimittel. https://www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
- Gibson LE (Gutachten). Mayo-Klinik. 7. August 2019.
- Rosacea-Ressourcenzentrum. Amerikanische Akademie für Dermatologie. aad.org/public/diseases/rosacea. Abgerufen am 26. Mai 2021.
- Kelly AP, et al., Hrsg. Laserbehandlung. In: Taylor und Kelly’s Dermatology for Skin of Color. 2. Aufl. McGraw-Hügel; 2016. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 3. August 2021.