Ruusufinni

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Ruusufinni

yleiskatsaus

Ruusufinni valkoisella iholla

Rosacea auf heller Haut

Ruusufinnille tyypillisiä muutoksia valkoisella iholla ovat poskien, nenän ja keskuskasvojen punoitus, jossa on pieniä punaisia ​​kuoppia tai märkärakkuloita.

Ruusufinni ruskealla iholla

Rosacea auf brauner oder schwarzer Haut kann braune Verfärbungen verursachen.

Ruusufinnien punoitusta tai punoitusta voi olla vaikea nähdä ruskealla ja mustalla iholla. Tarkkaile muita tilan merkkejä.

Ruusufinni (roe-ZAY-she-uh) on yleinen ihosairaus, joka aiheuttaa punoitusta tai punoitusta ja näkyviä verisuonia kasvoillasi. Se voi myös tuottaa pieniä, mätätäytteisiä kuoppia. Nämä merkit ja oireet voivat ilmetä viikkoja tai kuukausia ja sitten kadota hetkeksi. Ruusufinni voidaan sekoittaa akneen, muihin iho-ongelmiin tai luonnolliseen punotukseen.

Ruusufinni voi vaikuttaa keneen tahansa. Mutta se on yleisin keski-ikäisillä valkoisilla naisilla. Ruusufinniin ei ole parannuskeinoa, mutta hoito voi hallita ja vähentää merkkejä ja oireita.

Oireet

Rhinophyma

Rhinophym

Ajan myötä ruusufinni voi paksuntaa nenän ihoa, jolloin nenä näyttää sipulimäiseltä (rinofyyma). Tätä esiintyy useammin miehillä kuin naisilla.

Ruusufinnin merkkejä ja oireita ovat:

  • Gesichtsrötung oder Gesichtsrötung. Rosacea kann ein anhaltendes Erröten oder Erröten im zentralen Teil Ihres Gesichts verursachen. Dieses Anzeichen der Erkrankung kann auf brauner und schwarzer Haut schwer zu erkennen sein.
  • Sichtbare Adern. Kleine Blutgefäße an Nase und Wangen platzen und werden sichtbar (Besenreiser).
  • Geschwollene Beulen. Viele Menschen mit Rosacea entwickeln auch Pickel im Gesicht, die Akne ähneln. Diese Beulen enthalten manchmal Eiter.
  • Brennendes Gefühl. Die Haut des betroffenen Bereichs kann sich heiß und empfindlich anfühlen.
  • Augenprobleme. Viele Menschen mit Rosacea leiden auch unter trockenen, gereizten, geschwollenen Augen und Augenlidern. Dies wird als okuläre Rosazea bezeichnet. Bei manchen Menschen gehen die Augensymptome den Hautsymptomen voraus.
  • Vergrößerte Nase. Im Laufe der Zeit kann Rosacea die Haut an der Nase verdicken, wodurch die Nase knollig erscheint (Rhinophym). Dies tritt häufiger bei Männern als bei Frauen auf.

Milloin mennä lääkäriin?

Jos sinulla on jatkuvia oireita kasvoissasi tai silmissäsi, ota yhteys lääkäriisi tai ihotautilääkäriin (ihotautilääkäri) diagnoosia ja asianmukaista hoitoa varten.

Syyt

Ruusufinnien syytä ei tunneta, mutta se voi johtua yliaktiivisesta immuunijärjestelmästä, perinnöllisyydestä, ympäristötekijöistä tai näiden yhdistelmästä. Ruusufinni ei johdu huonosta hygieniasta eikä se ole tarttuvaa.

Leikkaukset voivat laukaista:

  • Heiße Getränke und scharfe Speisen
  • Rotwein und andere alkoholische Getränke
  • Extreme Temperaturen
  • Sonne oder Wind
  • Emotionen
  • Übung
  • Medikamente, die die Blutgefäße erweitern, einschließlich einiger Blutdruckmedikamente
  • Einige Kosmetik-, Haut- oder Haarpflegeprodukte

Riskitekijät

Kuka tahansa voi kehittää ruusufinniä. Mutta todennäköisemmin kehität sen, jos:

  • Sind weiblich
  • Haben Sie eine Haut, die leicht in der Sonne verbrennt
  • Sind über 30 Jahre alt
  • Rauch
  • Haben Sie eine Familiengeschichte von Rosacea

Lähteet:

  1. Kang S, et al., Hrsg. Rosazea. In: Fitzpatricks Dermatologie. 9. Aufl. McGraw-Hill; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 13. Juni 2019.
  2. Habif TP. Akne, Rosacea und verwandte Erkrankungen. In: Klinische Dermatologie: Ein Farbleitfaden für Diagnose und Therapie. 6. Aufl. Saunders Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 19. Mai 2019.
  3. Dahl MV. Rosacea: Pathogenese, klinische Merkmale und Diagnose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 13. Juni 2019.
  4. Ferri FF. Rosazea. In: Ferri’s Clinical Advisor 2019. Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 13. Juni 2019.
  5. Maier LE. Behandlung von Rosazea. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 13. Juni 2019.
  6. Fragen Sie MayoExpert. Rosazea. Mayo-Stiftung für medizinische Ausbildung und Forschung; 2019.
  7. van Zuuren EJ, et al. Eingriffe bei Rosacea. Cochrane-Datenbank systematischer Reviews. https://www.cochranelibrary.com/. Abgerufen am 14. Juni 2019.
  8. Aldrich N. et al. Genetische vs. Umweltfaktoren, die mit Rosacea korrelieren: Eine kohortenbasierte Umfrage unter Zwillingen. JAMA Dermatologie. 2015;151:1213.
  9. Soolantra (Verschreibungsinformationen). Galderma-Labors. 2018. https://www.galderma.com/us/sites/g/files/jcdfhc341/files/2019-01/Soolantra_Cream_PI.pdf. Abgerufen am 22. August 2019.
  10. Gallo RL, et al. Standardklassifikation und Pathophysiologie der Rosacea: Die Aktualisierung 2017 des Expertenkomitees der National Rosacea Society. Zeitschrift der Akademie für Dermatologie. 2017;78:148.
  11. Briggs JK. Hautprobleme im Gesicht. In: Triage-Protokolle für alternde Erwachsene. Wolters Klüwer; 2019.
  12. Li S, et al. Assoziation von Koffeinaufnahme und Konsum von koffeinhaltigem Kaffee mit dem Risiko einer Rosazea bei Frauen. JAMA Dermatologie. 2018;15:1394.
  13. Kolloidales Silber. Natürliche Arzneimittel. www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
  14. Emu-Öl. Natürliche Arzneimittel. https://www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
  15. Lorbeerholz. Natürliche Arzneimittel. https://www.naturalmedicines.therapeuticresearch.com. Abgerufen am 10. Juli 2019.
  16. Gibson LE (Gutachten). Mayo-Klinik. 7. August 2019.
  17. Rosacea-Ressourcenzentrum. Amerikanische Akademie für Dermatologie. aad.org/public/diseases/rosacea. Abgerufen am 26. Mai 2021.
  18. Kelly AP, et al., Hrsg. Laserbehandlung. In: Taylor und Kelly’s Dermatology for Skin of Color. 2. Aufl. McGraw-Hügel; 2016. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 3. August 2021.