Søvnapné
Søvnapné
oversikt
Søvnapné er en potensielt alvorlig søvnforstyrrelse der pusten stopper og starter gjentatte ganger. Hvis du snorker høyt og føler deg trøtt selv etter en hel natts søvn, kan du ha søvnapné.
Hovedtypene for søvnapné er:
- obstruktive Schlafapnoe, die häufigere Form, die auftritt, wenn sich die Halsmuskulatur entspannt
- Zentrale Schlafapnoe, was auftritt, wenn Ihr Gehirn keine richtigen Signale an die Muskeln sendet, die die Atmung kontrollieren
- Komplexes Schlafapnoe-Syndrom, auch bekannt als behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe, die auftritt, wenn jemand sowohl an obstruktiver Schlafapnoe als auch an zentraler Schlafapnoe leidet
Hvis du tror du kan ha søvnapné, se legen din. Behandling kan lindre symptomene dine og forhindre hjerteproblemer og andre komplikasjoner.
Symptomer
Tegn og symptomer på obstruktiv og sentral søvnapné overlapper hverandre, noe som noen ganger gjør det vanskelig å avgjøre hvilken type du har. De vanligste tegnene og symptomene på obstruktiv og sentral søvnapné er:
- Lautes Schnarchen
- Episoden, in denen Sie im Schlaf aufhören zu atmen – was von einer anderen Person gemeldet würde
- Im Schlaf nach Luft schnappen
- Erwachen mit trockenem Mund
- Kopfschmerzen am Morgen
- Schwierigkeiten beim Durchschlafen (Schlaflosigkeit)
- Übermäßige Tagesschläfrigkeit (Hypersomnie)
- Schwierigkeiten, im Wachzustand aufmerksam zu sein
- Reizbarkeit
Når skal man gå til legen?
Høy snorking kan indikere et potensielt alvorlig problem, men ikke alle som har søvnapné snorker. Snakk med legen din hvis du har tegn eller symptomer på søvnapné. Spør legen din om søvnproblemer som gjør deg trøtt, trøtt og irritabel.
Årsaker
Obstruktiv søvnapné
Obstruktiv søvnapné

Obstruktiv søvnapné
Obstruktiv søvnapné oppstår når musklene som støtter det myke vevet i halsen, for eksempel halsen, strammer seg. B. Din tunge og myke gane, slappe av midlertidig. Når disse musklene slapper av, blir luftveiene innsnevret eller lukket og pusten stopper midlertidig.
Dette skjer når musklene i halsen slapper av. Disse musklene støtter den myke ganen, det trekantede vevsstykket festet til den myke ganen (drøvelen), mandlene, sidene av halsen og tungen.
Når musklene slapper av, smalner eller lukker luftveiene seg når du puster inn. Du får ikke nok luft, noe som kan senke oksygennivået i blodet. Hjernen din registrerer kortpustetheten din og vekker deg kort fra søvnen slik at du kan åpne luftveiene igjen. Denne oppvåkningen er vanligvis så kort at du ikke husker den.
Du kan fnyse, kneble eller gispe etter luft. Dette mønsteret kan gjentas fem til 30 ganger eller mer per time i løpet av natten, noe som påvirker din evne til å oppnå de dype, gjenopprettende stadiene av søvn.
Sentral søvnapné
Denne mindre vanlige formen for søvnapné oppstår når hjernen din ikke klarer å overføre signaler til pustemusklene dine. Dette betyr at du ikke anstrenger deg for å puste i en kort periode. Du kan våkne og føle deg kortpustet eller ha problemer med å sovne eller holde deg i søvn.
Risikofaktorer
Søvnapné kan påvirke alle, også barn. Men visse faktorer øker risikoen.
Obstruktiv søvnapné
Faktorer som øker risikoen for denne formen for søvnapné inkluderer:
- Übergewicht. Fettleibigkeit erhöht das Risiko einer Schlafapnoe erheblich. Fettablagerungen um Ihre oberen Atemwege können Ihre Atmung behindern.
- Halsumfang. Menschen mit dickeren Hälsen haben möglicherweise schmalere Atemwege.
- Ein verengter Atemweg. Vielleicht haben Sie einen schmalen Hals geerbt. Mandeln oder Adenoide können auch die Atemwege vergrößern und blockieren, insbesondere bei Kindern.
- Männlich sein. Männer haben zwei- bis dreimal häufiger Schlafapnoe als Frauen. Frauen erhöhen jedoch ihr Risiko, wenn sie übergewichtig sind, und ihr Risiko scheint auch nach der Menopause zu steigen.
- Älter sein. Schlafapnoe tritt deutlich häufiger bei älteren Erwachsenen auf.
- Familiengeschichte. Familienmitglieder mit Schlafapnoe können Ihr Risiko erhöhen.
- Verwendung von Alkohol, Beruhigungsmitteln oder Beruhigungsmitteln. Diese Substanzen entspannen die Halsmuskulatur, was die obstruktive Schlafapnoe verschlimmern kann.
- Rauchen. Raucher haben dreimal häufiger eine obstruktive Schlafapnoe als Menschen, die nie geraucht haben. Rauchen kann die Entzündung und Flüssigkeitsretention in den oberen Atemwegen verstärken.
- Verstopfte Nase. Wenn Sie Schwierigkeiten haben, durch die Nase zu atmen – sei es aufgrund eines anatomischen Problems oder einer Allergie – entwickeln Sie mit größerer Wahrscheinlichkeit eine obstruktive Schlafapnoe.
- Krankheiten. Herzinsuffizienz, Bluthochdruck, Typ-2-Diabetes und Parkinson-Krankheit sind einige der Erkrankungen, die das Risiko einer obstruktiven Schlafapnoe erhöhen können. Das polyzystische Ovarialsyndrom, hormonelle Störungen, frühere Schlaganfälle und chronische Lungenerkrankungen wie Asthma können das Risiko ebenfalls erhöhen.
Sentral søvnapné
Risikofaktorer for denne formen for søvnapné inkluderer:
- Älter sein. Menschen mittleren Alters und ältere Menschen haben ein höheres Risiko für eine zentrale Schlafapnoe.
- Männlich sein. Bei Männern tritt die zentrale Schlafapnoe häufiger auf als bei Frauen.
- Herzerkrankungen. Eine Herzinsuffizienz erhöht das Risiko.
- Verwendung von narkotischen Schmerzmitteln. Opioid-Medikamente, insbesondere langwirksame wie Methadon, erhöhen das Risiko einer zentralen Schlafapnoe.
- Streicheln. Ein Schlaganfall erhöht das Risiko einer zentralen Schlafapnoe oder einer behandlungsbedingten zentralen Schlafapnoe.
Komplikasjoner
Søvnapné er en alvorlig tilstand. Komplikasjoner kan være:
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Tretthet på dagtid.De gjentatte oppvåkningene forbundet med søvnapné gjør normal, avslappende søvn umulig, noe som gjør alvorlig søvnighet på dagtid, tretthet og irritabilitet sannsynlig.
Du kan ha problemer med å konsentrere deg og sovne på jobb, mens du ser på TV eller til og med mens du kjører. Personer med søvnapné har økt risiko for trafikk- og arbeidsulykker.
Du kan også føle deg kortvarig, humørsyk eller deprimert. Barn og tenåringer med søvnapné kan prestere dårlig på skolen eller ha atferdsproblemer.
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Høyt blodtrykk eller hjerteproblemer.Et plutselig fall i oksygennivået i blodet som oppstår under søvnapné øker blodtrykket og belaster det kardiovaskulære systemet. Obstruktiv søvnapné øker risikoen for høyt blodtrykk (hypertensjon).
Obstruktiv søvnapné kan også øke risikoen for tilbakevendende hjerteinfarkt, slag og hjerterytmeproblemer som atrieflimmer. Hvis du har hjertesykdom, kan flere episoder med lavt oksygen i blodet (hypoksi eller hypoksemi) forårsake plutselig død fra uregelmessig hjerterytme.
- Typ 2 Diabetes. Eine Schlafapnoe erhöht das Risiko, eine Insulinresistenz und Typ-2-Diabetes zu entwickeln.
- Metabolisches Syndrom. Diese Störung, zu der Bluthochdruck, anormale Cholesterinwerte, hoher Blutzucker und ein erhöhter Taillenumfang gehören, ist mit einem höheren Risiko für Herzerkrankungen verbunden.
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Komplikasjoner ved medisinering og kirurgi.Obstruktiv søvnapné er også et problem med visse medisiner og generell anestesi. Personer med søvnapné kan ha større sannsynlighet for å få komplikasjoner etter større operasjoner fordi de er utsatt for pusteproblemer, spesielt når de er bedøvet og ligger på ryggen.
Før du gjennomfører operasjonen, fortell legen din om søvnapnéen din og hvordan den vil bli behandlet.
- Leberprobleme. Menschen mit Schlafapnoe haben mit größerer Wahrscheinlichkeit abnormale Ergebnisse bei Leberfunktionstests, und ihre Leber zeigt mit größerer Wahrscheinlichkeit Anzeichen von Narbenbildung (nichtalkoholische Fettlebererkrankung).
- Partner mit Schlafentzug. Lautes Schnarchen kann jemanden, der in Ihrer Nähe schläft, davon abhalten, sich gut auszuruhen. Es ist nicht ungewöhnlich, dass ein Partner in ein anderes Zimmer oder sogar in eine andere Etage des Hauses gehen muss, um schlafen zu können.
Kilder:
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