Smärtsamt samlag (dyspareuni)
Smärtsamt samlag (dyspareuni)
översikt
Smärtsamt samlag kan uppstå av orsaker som sträcker sig från strukturella problem till psykologiska problem. Många kvinnor upplever smärtsamt samlag någon gång i livet.
Den medicinska termen för smärtsamt samlag är dyspareuni (dis-puh-ROO-nee-uh), definierad som ihållande eller återkommande genital smärta som uppstår precis före, under eller efter sex. Tala med din läkare om du har smärtsamt samlag. Behandlingar fokuserar på orsaken och kan hjälpa till att eliminera eller minska detta vanliga problem.
Symtom
Om du har smärtsamt samlag kan du känna:
- Schmerzen nur beim sexuellen Eintritt (Penetration)
- Schmerzen bei jedem Eindringen, auch beim Einführen eines Tampons
- Tiefer Schmerz beim Stoßen
- Brennender Schmerz oder schmerzender Schmerz
- Pochender Schmerz, der Stunden nach dem Geschlechtsverkehr anhält
När ska man gå till doktorn?
Om du konsekvent upplever smärta under sex, tala med din läkare. Att behandla problemet kan hjälpa ditt sexliv, känslomässiga intimitet och självbild.
Orsaker
Fysiska orsaker till smärtsamt samlag varierar beroende på om smärtan uppstår vid inträde eller vid djup stöt. Emotionella faktorer kan förknippas med många typer av smärtsamt samlag.
Ingångssmärta
Smärta under penetration kan relateras till ett antal faktorer, inklusive:
-
Inte tillräckligt med smörjning.Detta är ofta resultatet av för lite förspel. En minskning av östrogennivåerna efter klimakteriet eller förlossningen eller under amning kan också vara en orsak.
Vissa mediciner är kända för att påverka sexuell lust eller upphetsning, vilket kan minska smörjningen och göra sex smärtsamt. Dessa inkluderar antidepressiva medel, högt blodtrycksmediciner, lugnande medel, antihistaminer och vissa p-piller.
- Verletzung, Trauma oder Reizung. Dazu gehören Verletzungen oder Reizungen durch einen Unfall, eine Beckenoperation, eine weibliche Beschneidung oder ein Schnitt während der Geburt zur Erweiterung des Geburtskanals (Episiotomie).
- Entzündung, Infektion oder Hauterkrankung. Eine Infektion im Genitalbereich oder in den Harnwegen kann schmerzhaften Geschlechtsverkehr verursachen. Auch Ekzeme oder andere Hautprobleme im Genitalbereich können das Problem sein.
- Vaginismus. Diese unwillkürlichen Krämpfe der Vaginalwandmuskulatur können das Eindringen schmerzhaft machen.
- Ein Problem bei der Geburt. Eine nicht vollständig ausgebildete Vagina (vaginale Agenesie) oder die Entwicklung einer Membran, die die Vaginalöffnung blockiert (unperforiertes Jungfernhäutchen), kann zu Dyspareunie führen.
Djup smärta
Djup smärta uppstår vanligtvis med djup penetration. I vissa positioner kan det vara värre. Orsakerna inkluderar:
- Bestimmte Krankheiten und Zustände. Die Liste umfasst Endometriose, entzündliche Erkrankungen des Beckens, Uterusprolaps, retrovertierte Gebärmutter, Uterusmyome, Zystitis, Reizdarmsyndrom, Beckenbodendysfunktion, Adenomyose, Hämorrhoiden und Ovarialzysten.
- Operationen oder medizinische Behandlungen. Narben von Beckenoperationen, einschließlich Hysterektomie, können schmerzhaften Geschlechtsverkehr verursachen. Medizinische Behandlungen von Krebs, wie Bestrahlung und Chemotherapie, können Veränderungen verursachen, die den Sex schmerzhaft machen.
Känslomässiga faktorer
Känslor är nära sammanflätade med sexuell aktivitet, så de kan spela en roll i sexuell smärta. Emotionella faktorer inkluderar:
- Psychologische Probleme. Angstzustände, Depressionen, Sorgen um Ihr körperliches Erscheinungsbild, Angst vor Intimität oder Beziehungsproblemen können zu einer geringen Erregung und daraus resultierenden Beschwerden oder Schmerzen beitragen.
- Betonen. Ihre Beckenbodenmuskulatur neigt dazu, sich als Reaktion auf Stress in Ihrem Leben anzuspannen. Dies kann zu Schmerzen beim Geschlechtsverkehr beitragen.
- Geschichte des sexuellen Missbrauchs. Nicht jeder mit Dyspareunie hat eine Vorgeschichte von sexuellem Missbrauch, aber wenn Sie missbraucht wurden, kann dies eine Rolle spielen.
Det kan vara svårt att avgöra om känslomässiga faktorer är förknippade med dyspareuni. Initial smärta kan leda till rädsla för återkommande smärta, vilket gör avslappning svår, vilket kan leda till ytterligare smärta. Du kan börja undvika sex om du associerar det med smärtan.
Källor:
- Kingsberg S, et al. Annäherung an die Frau mit sexuellen Schmerzen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Häufig gestellte Fragen. Gynäkologische Probleme FAQ020. Wenn Sex schmerzt. American College of Geburtshelfer und Gynäkologen. https://www.acog.org/Patients/FAQs/When-Sex-Is-Painful. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Dyspareunie. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gynecology-and-obstetrics/sexual-dysfunction-in-women/dyspareunia?qt=dyspareunia&alt=sh. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Barbieri R. Differentialdiagnose von sexuellen Schmerzen bei Frauen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Kellermann RD, et al. Weibliche sexuelle Dysfunktion. In: Conn’s Current Therapy 2019. Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Faubion SS, et al. Urogenitales Syndrom der Menopause: Behandlungsstrategien für den Kliniker. Verfahren der Mayo-Klinik. 2017; doi:10.1016/j.mayocp.2017.08.019.
- Ospemifen oral. Fakten & Vergleiche eAnswers. http://fco.factsandcomparisons.com/lco/action/search?q=Ospemifene%20oral&t=name&va=Ospemifene%20oral. Abgerufen am 29. Oktober 2019.
- Sauer U. et al. Wirksamkeit von intravaginal verabreichtem Dehydroepiandrosteron (DHEA) bei symptomatischen Frauen in der peri- oder postmenopausalen Phase. Maturität. 2018; doi:10.1016/j.maturitas.2018.07.016.