snorking

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oversikt

Snorking er den hese eller harde lyden som oppstår når luft passerer forbi avslappet vev i halsen din, og får vevet til å vibrere mens du puster. Nesten alle snorker fra tid til annen, men for noen kan det være et kronisk problem. Noen ganger kan det også indikere en alvorlig helsetilstand. I tillegg kan snorking plage partneren din.

Livsstilsendringer, som å gå ned i vekt, unngå alkohol nær sengetid, eller å sove på siden, kan bidra til å stoppe snorking.

I tillegg finnes det medisinsk utstyr og operasjoner som kan redusere irriterende snorking. Disse er imidlertid ikke egnet eller nødvendig for alle som snorker.

Symptomer

Snorking er ofte forbundet med en søvnforstyrrelse som kalles obstruktiv søvnapné (OSA). Ikke alle snorkere har OSA, men hvis snorking er ledsaget av noen av følgende symptomer, kan det være en indikasjon å oppsøke lege for videre evaluering for OSA:

  • Beobachtete Atempausen während des Schlafs
  • Exzessive Tagesschläfrigkeit
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Morgendliche Kopfschmerzen
  • Halsschmerzen beim Aufwachen
  • Unruhiger Schlaf
  • Nachts nach Luft schnappen oder würgen
  • Hoher Blutdruck
  • Brustschmerzen nachts
  • Ihr Schnarchen ist so laut, dass es den Schlaf Ihres Partners stört
  • Bei Kindern schlechte Aufmerksamkeitsspanne, Verhaltensprobleme oder schlechte Leistungen in der Schule

OSA er ofte preget av høy snorking etterfulgt av perioder med stillhet når pusten stopper eller nesten stopper. Til slutt kan denne reduksjonen eller pustepausen signalisere at du må våkne, og du kan våkne med et høyt fnys eller gisp.

Du kan sove lett på grunn av søvnløshet. Dette mønsteret med pustepauser kan gjentas mange ganger i løpet av natten.

Personer med obstruktiv søvnapné opplever vanligvis perioder der pusten bremser eller stopper minst fem ganger i timen under søvn.

Når skal man gå til legen?

Se legen din hvis du har noen av symptomene ovenfor. Disse kan indikere at snorkingen din er relatert til obstruktiv søvnapné (OSA).

Hvis barnet snorker, spør barnelegen om det. Barn kan også ha OSA. Nese- og halsproblemer – som forstørrede mandler – og fedme kan ofte begrense et barns luftveier, noe som kan føre til at barnet ditt utvikler OSA.

Årsaker

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Illustration, die zeigt, wie verengte Atemwege zum Schnarchen beitragen

Snorking oppstår når luft strømmer forbi avslappet vev som tungen, den myke ganen og luftveiene mens du puster. Det slakke vevet innsnevrer luftveiene dine og får dette vevet til å vibrere.

Snorking kan være forårsaket av en rekke faktorer som: B. anatomien i munnen og bihulene, alkoholforbruk, allergier, forkjølelse og vekten din.

Når du sovner og går over fra lett søvn til dyp søvn, slapper musklene i munnen (myk gane), tunge og svelg av. Vevet i halsen kan slappe av til et punkt hvor det delvis blokkerer luftveiene og vibrerer.

Jo smalere luftveiene dine er, desto sterkere blir luftstrømmen. Dette øker vevsvibrasjonen, og gjør snorkingen høyere.

Følgende forhold kan påvirke luftveiene og forårsake snorking:

  • Ihre Mundanatomie. Ein niedriger, dicker weicher Gaumen kann Ihre Atemwege verengen. Menschen mit Übergewicht können zusätzliches Gewebe im Rachen haben, das ihre Atemwege verengen kann. Wenn das dreieckige Gewebestück, das am weichen Gaumen (Uvula) hängt, verlängert ist, kann der Luftstrom ebenfalls behindert und die Vibration erhöht werden.
  • Alkoholkonsum. Schnarchen kann auch durch übermäßigen Alkoholkonsum vor dem Schlafengehen verursacht werden. Alkohol entspannt die Halsmuskulatur und verringert Ihre natürlichen Abwehrkräfte gegen Atemwegsobstruktion.
  • Nasenprobleme. Chronische verstopfte Nase oder eine schiefe Nasenscheidewand (verkrümmte Nasenscheidewand) können zu Ihrem Schnarchen beitragen.
  • Schlafentzug. Zu wenig Schlaf kann zu einer weiteren Halsentspannung führen.
  • Schlafposition. Schnarchen ist in der Regel am häufigsten und am lautesten, wenn Sie auf dem Rücken schlafen, da die Wirkung der Schwerkraft auf den Hals die Atemwege verengt.

Risikofaktorer

Risikofaktorer som kan bidra til snorking inkluderer:

  • Ein Mann sein. Männer neigen eher zum Schnarchen oder haben Schlafapnoe als Frauen.
  • Übergewichtig sein. Menschen, die übergewichtig oder fettleibig sind, neigen eher zum Schnarchen oder haben obstruktive Schlafapnoe.
  • Enge Atemwege haben. Manche Menschen haben einen langen weichen Gaumen oder große Mandeln oder Adenoide, die die Atemwege verengen und Schnarchen verursachen können.
  • Alkohol trinken. Alkohol entspannt die Halsmuskulatur und erhöht das Schnarchrisiko.
  • Nasenprobleme haben. Wenn Sie einen strukturellen Defekt in Ihren Atemwegen haben, wie z. B. eine Nasenscheidewandabweichung, oder Ihre Nase chronisch verstopft ist, ist Ihr Schnarchrisiko größer.
  • Schnarchen oder obstruktive Schlafapnoe in der Familienanamnese. Vererbung ist ein potenzieller Risikofaktor für OSA.

Komplikasjoner

Vanlig snorking kan være mer enn bare en plage. Bortsett fra å forstyrre sengepartnerens søvn, kan snorking assosiert med OSA sette deg i fare for andre komplikasjoner, inkludert:

  • Tageszeitliche Müdigkeit
  • Häufige Frustration oder Wut
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Ein größeres Risiko für Bluthochdruck, Herzerkrankungen und Schlaganfall
  • Ein erhöhtes Risiko für Verhaltensprobleme wie Aggression oder Lernprobleme bei Kindern mit OSA
  • Ein erhöhtes Risiko für Autounfälle aufgrund von Schlafmangel

Snorking omsorg

Kilder:

  1. Flint PW, et al. Schlafapnoe und Schlafstörungen. In: Cummings HNO-Heilkunde: Kopf- und Halschirurgie. 6. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier, 2015. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 4. September 2017.
  2. Rowley JA. Schnarchen bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 4. September 2017.
  3. Berry RB, et al. Obstruktive Schlafapnoe bei Erwachsenen: Epidemiologie und Varianten. In: Perlen der Schlafmedizin. 3. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2015. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 4. September 2017.
  4. Schnarchen und Schlafapnoe. American Academy of Otolaryngology – Kopf- und Halschirurgie. http://www.entnet.org/content/snoring-and-sleep-apnea. Abgerufen am 4. September 2017.
  5. Ferri FF. Schlafapnoe. In: Ferri’s Clinical Advisor 2018. Philadelphia, Pa.: Elsevier, 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 4. September 2017.
  6. Orale Gerätetherapie. Amerikanische Akademie für zahnärztliche Schlafmedizin. http://www.aadsm.org/oralappliances.aspx. Abgerufen am 4. September 2017.
  7. Kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck (CPAP). American Academy of Otolaryngology – Kopf- und Halschirurgie. http://www.entnet.org/content/continuous-positive-airway-pressure-cpap. Abgerufen am 4. September 2017.
  8. Wie viel Schlaf brauche ich? Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/sleep/about_sleep/how_much_sleep.html. Abgerufen am 7. September 2017.
  9. Riggin EA. Allscripts EPSi. Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 19. Juli 2017.
  10. Olson EJ (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 13. September 2017.