Zwangerschapsdiabetes
Zwangerschapsdiabetes
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Zwangerschapsdiabetes is diabetes die voor het eerst wordt gediagnosticeerd tijdens de zwangerschap (zwangerschap). Net als andere soorten diabetes beïnvloedt zwangerschapsdiabetes de manier waarop uw cellen suiker (glucose) gebruiken. Zwangerschapsdiabetes veroorzaakt een hoge bloedsuikerspiegel, wat van invloed kan zijn op uw zwangerschap en de gezondheid van uw baby.
Hoewel elke zwangerschapscomplicatie zorgwekkend is, is er goed nieuws. Tijdens de zwangerschap kunt u zwangerschapsdiabetes onder controle houden door middel van gezonde voeding, lichaamsbeweging en indien nodig medicatie. Het onder controle houden van de bloedsuikerspiegel kan u en uw baby gezond houden en een moeilijke bevalling voorkomen.
Als u tijdens de zwangerschap zwangerschapsdiabetes heeft, zal uw bloedsuikerspiegel gewoonlijk kort na de bevalling weer normaal worden. Maar als u zwangerschapsdiabetes heeft gehad, heeft u een groter risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. U moet vaker worden getest op veranderingen in de bloedsuikerspiegel.
Symptomen
Zwangerschapsdiabetes meestal nietmerkbare tekenen of symptomen veroorzaken. Verhoogde dorst en vaker plassen zijn mogelijke symptomen.
Wanneer naar de dokter?
Zoek indien mogelijk vroeg medische hulp – wanneer u voor het eerst overweegt zwanger te worden – zodat uw arts uw risico op zwangerschapsdiabetes en uw algehele welzijn kan controleren. Als u eenmaal zwanger bent, zal uw arts u als onderdeel van uw prenatale zorg screenen op zwangerschapsdiabetes.
Als u zwangerschapsdiabetes krijgt, moet u mogelijk vaker gecontroleerd worden. Deze komen het meest waarschijnlijk voor tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap, wanneer uw arts uw bloedsuikerspiegels en de gezondheid van uw baby controleert.
Oorzaken
Onderzoekers weten nog niet waarom sommige vrouwen zwangerschapsdiabetes krijgen en andere niet. Overgewicht vóór de zwangerschap speelt vaak een rol.
Normaal gesproken werken verschillende hormonen om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Maar tijdens de zwangerschap veranderen de hormoonspiegels, waardoor het voor het lichaam moeilijk wordt om de bloedsuikerspiegel efficiënt te verwerken. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel.
Risicofactoren
Risicofactoren voor zwangerschapsdiabetes zijn onder meer:
- Übergewicht oder Fettleibigkeit
- Nicht körperlich aktiv sein
- Prädiabetes haben
- Gestationsdiabetes während einer früheren Schwangerschaft gehabt haben
- Syndrom der polyzystischen Ovarien haben
- Ein direktes Familienmitglied mit Diabetes haben
- Nachdem Sie zuvor ein Baby mit einem Gewicht von mehr als 9 Pfund (4,1 Kilogramm) zur Welt gebracht haben
- Zugehörigkeit zu einer bestimmten Rasse oder ethnischen Zugehörigkeit, z. B. Schwarz, Hispanoamerikaner, Indianer und Asiatischer Amerikaner
Complicaties
Zwangerschapsdiabetes die niet zorgvuldig wordt behandeld, kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegels. Een hoge bloedsuikerspiegel kan problemen veroorzaken voor u en uw baby, waaronder een verhoogde kans op een operatie voor de bevalling (keizersnede).
Complicaties die van invloed kunnen zijn op uw baby
Als u zwangerschapsdiabetes heeft, heeft uw baby mogelijk een verhoogd risico op:
- Übermäßiges Geburtsgewicht. Wenn Ihr Blutzuckerspiegel über dem Standardbereich liegt, kann dies dazu führen, dass Ihr Baby zu groß wird. Sehr große Babys – solche, die 9 Pfund oder mehr wiegen – neigen eher dazu, sich im Geburtskanal einzuklemmen, Geburtsverletzungen zu erleiden oder eine Kaiserschnittgeburt zu benötigen.
- Frühe (Früh-) Geburt. Hoher Blutzucker kann das Risiko vorzeitiger Wehen und vorzeitiger Geburt erhöhen. Oder eine Frühgeburt kann empfohlen werden, weil das Baby groß ist.
- Schwere Atembeschwerden. Bei früh geborenen Babys kann das Atemnotsyndrom auftreten – ein Zustand, der das Atmen erschwert.
- Niedriger Blutzucker (Hypoglykämie). Manchmal haben Babys kurz nach der Geburt einen niedrigen Blutzucker (Hypoglykämie). Schwere Episoden von Hypoglykämie können beim Baby Krampfanfälle verursachen. Sofortiges Füttern und manchmal eine intravenöse Glukoselösung können den Blutzuckerspiegel des Babys wieder normalisieren.
- Adipositas und Typ-2-Diabetes im späteren Leben. Babys haben ein höheres Risiko, später im Leben Fettleibigkeit und Typ-2-Diabetes zu entwickeln.
- Totgeburt. Unbehandelter Schwangerschaftsdiabetes kann vor oder kurz nach der Geburt zum Tod des Babys führen.
Complicaties waar u last van kunt hebben
Zwangerschapsdiabetes kan ook uw risico verhogen op:
- Bluthochdruck und Präeklampsie. Schwangerschaftsdiabetes erhöht Ihr Risiko für Bluthochdruck sowie Präeklampsie – eine schwerwiegende Komplikation der Schwangerschaft, die Bluthochdruck und andere Symptome verursacht, die sowohl Ihr Leben als auch das Leben Ihres Babys bedrohen können.
- Eine chirurgische Entbindung (Kaiserschnitt) haben. Es ist wahrscheinlicher, dass Sie einen Kaiserschnitt haben, wenn Sie Schwangerschaftsdiabetes haben.
- Zukünftiger Diabetes. Wenn Sie Schwangerschaftsdiabetes haben, ist es wahrscheinlicher, dass Sie ihn während einer zukünftigen Schwangerschaft erneut bekommen. Außerdem haben Sie mit zunehmendem Alter ein höheres Risiko, an Typ-2-Diabetes zu erkranken.
preventie
Er zijn geen garanties als het gaat om het voorkomen van zwangerschapsdiabetes, maar hoe gezondere gewoonten u vóór de zwangerschap kunt aannemen, hoe beter. Als u zwangerschapsdiabetes heeft gehad, kunnen deze gezonde keuzes ook het risico verkleinen dat u dit bij toekomstige zwangerschappen opnieuw krijgt of dat u in de toekomst diabetes type 2 krijgt.
- Gesundes Essen essen. Wählen Sie ballaststoffreiche und fett- und kalorienarme Lebensmittel. Konzentrieren Sie sich auf Obst, Gemüse und Vollkornprodukte. Streben Sie nach Abwechslung, um Ihre Ziele zu erreichen, ohne Kompromisse bei Geschmack oder Nährwert einzugehen. Portionsgrößen beachten.
- Bleiben Sie aktiv. Sport vor und während der Schwangerschaft kann helfen, Schwangerschaftsdiabetes zu vermeiden. Streben Sie an den meisten Tagen der Woche 30 Minuten moderate Aktivität an. Machen Sie täglich einen flotten Spaziergang. Fahr dein Fahrrad. Bahnen schwimmen. Kurze Aktivitätsausbrüche – wie z. B. das Parken weiter entfernt vom Geschäft, wenn Sie Besorgungen machen oder eine kurze Gehpause machen – summieren sich.
- Starten Sie die Schwangerschaft mit einem gesunden Gewicht. Wenn Sie planen, schwanger zu werden, kann es Ihnen helfen, vorher zusätzliches Gewicht zu verlieren, um eine gesündere Schwangerschaft zu haben. Konzentrieren Sie sich darauf, Ihre Essgewohnheiten dauerhaft zu ändern, die Ihnen durch die Schwangerschaft helfen können, wie z. B. mehr Gemüse und Obst zu essen.
- Nehmen Sie nicht mehr zu als empfohlen. Eine Gewichtszunahme während der Schwangerschaft ist typisch und gesund. Aber eine zu schnelle Gewichtszunahme kann das Risiko für Schwangerschaftsdiabetes erhöhen. Fragen Sie Ihren Arzt, was eine angemessene Gewichtszunahme für Sie ist.
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