Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS)
Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS)
overview
Severe acute respiratory syndrome (SARS) is a contagious and sometimes fatal respiratory disease. SARS first appeared in China in November 2002. Within months, SARS spread worldwide, carried by unsuspecting travelers.
SARS showed how quickly an infection can spread in a highly mobile and connected world. On the other hand, a joint international effort allowed health experts to quickly contain the spread of the disease. There has been no known transmission of SARS worldwide since 2004.
Symptoms
SARS usually begins with flu-like signs and symptoms – fever, chills, muscle aches, headache and occasionally diarrhea. After about a week, signs and symptoms include:
- Fieber von 100,5 F (38 C) oder höher
- Trockener Husten
- Kurzatmigkeit
When to go to the doctor?
SARS is a serious illness that can lead to death. If you have signs or symptoms of a respiratory infection, or if you have flu-like signs and symptoms with fever after traveling abroad, see your doctor immediately.
Causes
SARS is caused by a strain of coronavirus, the same family of viruses that causes the common cold. Until now, these viruses have never been particularly dangerous for humans.
However, coronaviruses can cause serious illness in animals, and that is why scientists suspected that the SARS virus could have spread from animals to humans. It now seems likely that the virus evolved into a new strain from one or more animal viruses.
How SARS spreads
Most respiratory illnesses, including SARS, spread through droplets that become airborne when someone with the illness coughs, sneezes or talks. Most experts believe that SARS spreads primarily through close personal contact, such as: B. by caring for someone with SARS. The virus can also be spread on contaminated objects – such as doorknobs, telephones and elevator buttons.
Risk factors
In general, people at greatest risk of SARS are those who have had direct and close contact with someone who is infected, such as: B. Family members and medical staff.
Complications
Many people with SARS develop pneumonia, and breathing problems can become severe enough to require a mechanical ventilator. SARS is fatal in some cases, often due to respiratory failure. Other possible complications include heart and liver failure.
People over 60 – especially those with underlying health conditions such as diabetes or hepatitis – are at the highest risk of serious complications.
prevention
Researchers are working on several types of vaccines against SARS, but none have been tested on humans. If SARS infections recur, follow these safety guidelines when caring for someone who may have a SARS infection:
- Wasche deine Hände. Reinigen Sie Ihre Hände häufig mit Seife und heißem Wasser oder verwenden Sie ein Handdesinfektionsmittel auf Alkoholbasis mit mindestens 60 % Alkohol.
- Einweghandschuhe tragen. Wenn Sie Kontakt mit den Körperflüssigkeiten oder Fäkalien der Person haben, tragen Sie Einweghandschuhe. Werfen Sie die Handschuhe sofort nach Gebrauch weg und waschen Sie Ihre Hände gründlich.
- Tragen Sie eine chirurgische Maske. Wenn Sie sich im selben Raum wie eine Person mit SARS befinden, bedecken Sie Mund und Nase mit einer OP-Maske. Auch das Tragen einer Brille kann einen gewissen Schutz bieten.
- Persönliche Gegenstände waschen. Verwenden Sie Seife und heißes Wasser, um die Utensilien, Handtücher, Bettwäsche und Kleidung von jemandem mit SARS zu waschen.
- Oberflächen desinfizieren. Verwenden Sie ein Haushaltsdesinfektionsmittel, um alle Oberflächen zu reinigen, die möglicherweise mit Schweiß, Speichel, Schleim, Erbrochenem, Stuhl oder Urin kontaminiert sind. Trage beim Reinigen Einweghandschuhe und wirf die Handschuhe weg, wenn du fertig bist.
Follow all precautions for at least 10 days after the person's signs and symptoms disappear. Keep children home from school if they develop fever or respiratory symptoms within 10 days of contact with someone with SARS.
Sources:
- SARS (schweres akutes respiratorisches Syndrom). Weltgesundheitsorganisation. https://www.who.int/ith/diseases/sars/en/. Abgerufen am 30. August 2019.
- McIntosh K. Schweres akutes respiratorisches Syndrom (SARS). https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 30. August 2019.
- Walls RM, et al., Hrsg. Viren. In: Rosens Notfallmedizin: Konzepte und klinische Praxis. 9. Aufl. Elsevier; 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 30. August 2019.
- Yin Y, et al. MERS, SARS und andere Coronaviren als Erreger von Lungenentzündungen. Respirologie. 2018; doi: 10.1111/bzw. 13196.
- De Wit E. et al. SARS und MERS: aktuelle Einblicke in neu auftretende Coronaviren. Nature Reviews Mikrobiologie. 2016; doi:10.1038/nrmicro.2016.81.
- Lied Z, et al. Von SARS bis MERS, die Coronaviren ins Rampenlicht rücken. Viren. 2019; doi:10.3390/v11010059.
- Leitlinien zur Krankenhausinfektionskontrolle bei schwerem akutem respiratorischem Syndrom (SARS). Weltgesundheitsorganisation. https://www.who.int/ihr/lyon/surveillance/infectioncontrol/en/. Abgerufen am 30. August 2019.