Seboreisk dermatitt

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Seboreisk dermatitt

oversikt

Seboreisk dermatitt i ansiktet

Seborrhoische Dermatitis im Gesicht

Seboreisk dermatitt forårsaker utslett med gulaktige og noe "fete" skjell. I tillegg til hodebunnen kan seboreisk dermatitt oppstå på sidene av nesen, i og mellom øyenbrynene og andre oljerike områder.

Seboreisk (seb-o-REE-ik) dermatitt er en vanlig hudtilstand som først og fremst påvirker hodebunnen din. Det forårsaker flassende flekker, rød hud og gjenstridig flass. Seboreisk dermatitt kan også påvirke fete områder av kroppen som ansikt, nesebor, øyenbryn, ører, øyelokk og bryst.

Seboreisk dermatitt kan gå over uten behandling. Eller du kan trenge mange gjentatte behandlinger før symptomene forsvinner. Og de kan komme tilbake senere. Rensing daglig med en skånsom såpe og sjampo kan bidra til å redusere fet hud og opphopning av død hud.

Seboreisk dermatitt kalles også flass, seboreisk eksem og seboreisk psoriasis. Hos spedbarn er tilstanden kjent som vuggehette og forårsaker skorpe, skjellete flekker i hodebunnen.

Symptomer

Seboreisk dermatitt i hodebunnen

Seborrhoische Dermatitis der Kopfhaut

Seboreisk dermatitt er en hudlidelse som først og fremst rammer hodebunnen, og forårsaker kløende, gule eller hvite, flekker eller tykke skorper som kan feste seg til hårstrået, som vist nederst til venstre på bildet.

Vuggehette på lys hud

Milchschorf auf heller Haut

Cradle cap er preget av skjellete flekker på en babys hodebunn. Du kan legge merke til tykke, gule flekker på huden. Flekkene kan være skorpe eller fettete.

Vuggehette på mørk hud

Milchschorf auf dunkler Haut

Vuggehetten vises som flekkvis skjell eller tykke skorper på hodebunnen og fet hud dekket med flassende hvite eller gule skjell. Vuggehette plager vanligvis ikke spedbarnet.

Tegn og symptomer på seboreisk dermatitt kan omfatte:

  • Hautschuppen (Schuppen) auf Kopfhaut, Haaren, Augenbrauen, Bart oder Schnurrbart
  • Flecken fettiger Haut, bedeckt mit schuppigen weißen oder gelben Schuppen oder Krusten auf Kopfhaut, Gesicht, Nasenflügeln, Augenbrauen, Ohren, Augenlidern, Brust, Achselhöhlen, Leistengegend oder unter den Brüsten
  • Rote Haut
  • Juckreiz

Tegnene og symptomene kan være mer alvorlige når du er stresset, og de har en tendens til å blusse opp i kalde, tørre årstider.

Når skal man gå til legen?

Se legen din hvis:

  • Sie fühlen sich so unwohl, dass Sie den Schlaf verlieren oder von Ihren täglichen Routinen abgelenkt werden
  • Ihr Zustand verursacht Verlegenheit und Angst
  • Sie vermuten, dass Ihre Haut infiziert ist
  • Sie haben erfolglos versucht, sich selbst zu pflegen

Årsaker

Legene vet ennå ikke den eksakte årsaken til seboreisk dermatitt. Det kan være relatert til:

  • Eine Hefe (Pilz) namens Malassezia, die sich in der Ölsekretion auf der Haut befindet
  • Eine unregelmäßige Reaktion des Immunsystems

Risikofaktorer

En rekke faktorer øker risikoen for å utvikle seboreisk dermatitt, inkludert:

  • Neurologische und psychiatrische Erkrankungen wie Parkinson und Depressionen
  • Ein geschwächtes Immunsystem, wie es bei Empfängern von Organtransplantationen und Menschen mit HIV/AIDS, alkoholischer Pankreatitis und einigen Krebsarten beobachtet wird
  • Erholung von belastenden Erkrankungen wie einem Herzinfarkt
  • Einige Medikamente

Kilder:

  1. Gibson LE (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 6. April 2017.
  2. Clark GW, et al. Diagnose und Behandlung von seborrhoischer Dermatitis. Amerikanischer Hausarzt. 2015;91:185.
  3. Pizzorno JE, et al. Seborrhoische Dermatitis. In: Lehrbuch der Naturheilkunde. 4. Aufl. St. Louis, Mo.: Churchill Livingstone Elsevier; 2013. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 3. April 2017.
  4. Sasseville D. Seborrhoische Dermatitis bei Jugendlichen und Erwachsenen. https://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 3. April 2017.
  5. Schuppen: Wie behandeln. Amerikanische Akademie für Dermatologie. https://www.aad.org/public/diseases/hair-and-scalp-problems/dandruff-how-to-treat. Abgerufen am 3. April 2017.
  6. Ramos-e-Silva M, et al. Red face revisited: Endogene Dermatitis in Form von atopischer Dermatitis und seborrhoischer Dermatitis. Kliniken für Dermatologie. 2014;32:109.
  7. Dessinioti C, et al. Seborrhoische Dermatitis: Ätiologie, Risikofaktoren und Behandlungen: Fakten und Kontroversen. Kliniken für Dermatologie. 2013;31:343.
  8. Fragen Sie MayoExpert. Seborrhoische Dermatitis. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2016.
  9. Gesundheitsratgeber: Elidel (Pimecrolimus)-Creme und Protopic (Tacrolimus)-Creme. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PostmarketDrugSafetyInformationforPatientsandProviders/ucm153941.htm. Abgerufen am 3. April 2017.
  10. Okokon EO, et al. Topische Antimykotika bei seborrhoischer Dermatitis. Cochrane-Datenbank systematischer Reviews. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD008138.pub3/full. Abgerufen am 3. April 2017.
  11. Ferri FF. Seborrhoische Dermatitis. In: Ferri’s Clinical Advisor 2017. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2017. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 4. April 2017.
  12. Papadakis MA, et al., Hrsg. Dermatologische Erkrankungen. In: Current Medical Diagnosis & Treatment 2017. 56. Aufl. New York, NY: McGraw-Hill-Bildung; 2017. http://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 4. April 2017.
  13. Goldsmith LA, et al., Hrsg. Seborrhoische Dermatitis. In: Fitzpatricks Dermatologie in der Allgemeinmedizin. 8. Aufl. New York, NY: Die McGraw-Hill-Unternehmen; 2012. http://www.accessmedicine.com. Abgerufen am 4. April 2017.