Senebetændelse

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Senebetændelse

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skulderled

Sehnen in der Schulter

Sener er tykke tråde af fiber, der forbinder muskler til knogler. Overforbrug eller belastning af et led kan irritere senerne og føre til senebetændelse.

Tendinitis er en betændelse eller irritation af en sene - de tykke tråde af fibre, der forbinder muskler med knogler. Tilstanden forårsager smerte og ømhed lige uden for et led.

Mens senebetændelse kan forekomme i enhver af dine sener, forekommer den oftest i skuldre, albuer, håndled, knæ og hæle.

Nogle almindelige navne for forskellige senebetændelsesproblemer omfatter:

  • Tennisellenbogen
  • Ellbogen des Golfers
  • Pitchers Schulter
  • Schulter des Schwimmers
  • Knie des Springers

De fleste tilfælde af tendinitis kan med succes behandles med hvile, fysioterapi og smertestillende medicin. Hvis senebetændelse er alvorlig og fører til seneruptur, kan du have brug for en operation.

Symptomer

Tegn og symptomer på senebetændelse opstår normalt, hvor en sene fæstner sig til en knogle og omfatter typisk:

  • Schmerzen, die oft als dumpfe Schmerzen beschrieben werden, insbesondere wenn die betroffene Extremität oder das betroffene Gelenk bewegt wird
  • Zärtlichkeit
  • Leichte Schwellung

Hvornår skal man gå til lægen?

De fleste tilfælde af tendinitis reagerer på selvbehandlingsforanstaltninger. Se din læge, hvis dine tegn og symptomer varer ved i mere end et par dage og forstyrrer dine daglige aktiviteter.

Årsager

Selvom senebetændelse kan være forårsaget af en pludselig skade, er det meget mere sandsynligt, at tilstanden skyldes gentagelsen af ​​en bestemt bevægelse over tid. De fleste mennesker udvikler senebetændelse, fordi deres arbejde eller hobbyer involverer gentagne bevægelser, der belaster senerne.

Det er især vigtigt at bruge den rigtige teknik, når du udfører gentagne sportsbevægelser eller arbejdsrelaterede aktiviteter. Forkert teknik kan overbelaste senen – hvilket kan ske med eksempelvis tennisalbue – og føre til seneskedebetændelse.

Risikofaktorer

Risikofaktorer for udvikling af senebetændelse omfatter alder, at holde bestemte job eller deltage i visse sportsgrene.

Alderen

Efterhånden som vi bliver ældre, bliver sener mindre fleksible - hvilket gør dem lettere at skade.

Erhverv

Tendinitis er mere almindelig hos mennesker, hvis job involverer:

  • Sich wiederholende Bewegungen
  • Unangenehme Positionen
  • Häufiges Greifen nach oben
  • Vibration
  • Kraftvolle Anstrengung

sport

Du er mere tilbøjelig til at udvikle senebetændelse, hvis du deltager i visse sportsgrene, der involverer gentagne bevægelser, især hvis din teknik ikke er optimal. Dette kan forekomme med:

  • Baseball
  • Basketball
  • Bowling
  • Golf
  • Betrieb
  • Schwimmen
  • Tennis

Komplikationer

Uden ordentlig behandling kan senebetændelse øge risikoen for seneruptur - en meget mere alvorlig tilstand, der kan kræve operation.

Hvis seneirritation varer ved i flere uger eller måneder, kan der udvikles en tilstand kaldet tendinose. Denne tilstand involverer degenerative ændringer i senen sammen med unormal vækst af nye blodkar.

forebyggelse

Følg disse forslag for at reducere din risiko for senebetændelse:

  • Nachlassen. Vermeiden Sie Aktivitäten, die Ihre Sehnen übermäßig belasten, insbesondere über längere Zeiträume. Wenn Sie während einer bestimmten Übung Schmerzen bemerken, hören Sie auf und ruhen Sie sich aus.
  • Mischen Sie es. Wenn eine Übung oder Aktivität bei Ihnen einen bestimmten, anhaltenden Schmerz verursacht, versuchen Sie etwas anderes. Cross-Training kann Ihnen dabei helfen, eine belastungsintensive Übung wie Laufen mit weniger belastungsintensiven Übungen wie Radfahren oder Schwimmen zu kombinieren.
  • Verbessere deine Technik. Wenn Ihre Technik bei einer Aktivität oder Übung fehlerhaft ist, könnten Sie sich auf Probleme mit Ihren Sehnen einstellen. Ziehen Sie in Betracht, Unterricht zu nehmen oder professionelle Anweisungen zu erhalten, wenn Sie mit einer neuen Sportart beginnen oder Trainingsgeräte verwenden.
  • Strecken. Nehmen Sie sich nach dem Training Zeit, um sich zu dehnen, um den Bewegungsbereich Ihrer Gelenke zu maximieren. Dies kann dazu beitragen, wiederholte Traumata an straffen Geweben zu minimieren. Die beste Zeit zum Dehnen ist nach dem Training, wenn Ihre Muskeln aufgewärmt sind.
  • Verwenden Sie die richtige Ergonomie am Arbeitsplatz. Wenn möglich, lassen Sie Ihren Arbeitsplatz ergonomisch beurteilen und passen Sie Ihren Stuhl, Ihre Tastatur und Ihren Schreibtisch wie empfohlen an Ihre Körpergröße, Armlänge und Ihre üblichen Aufgaben an. Dadurch werden alle Ihre Gelenke und Sehnen vor übermäßiger Belastung geschützt.
  • Bereiten Sie Ihre Muskeln auf das Spiel vor. Die Kräftigung von Muskeln, die bei Ihrer Aktivität oder Ihrem Sport eingesetzt werden, kann ihnen helfen, Stress und Belastungen besser standzuhalten.

Kilder:

  1. Adams JG. Tendinitis und Bursitis. In: Notfallmedizin: Klinische Grundlagen. 2. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2013. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 24. August 2017.
  2. Bursitis und Sehnenentzündung. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. https://www.niams.nih.gov/Health_Info/Bursitis/default.asp. Abgerufen am 24. August 2017.
  3. Tendinitis und Bursitis. Amerikanisches College für Rheumatologie. http://www.rheumatology.org/Practice/Clinical/Patients/Diseases_And_Conditions/Tendinitis_and_Bursitis/. Abgerufen am 24. August 2017.
  4. Khan K., et al. Überblick über Überbeanspruchung (chronische) Tendinopathie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 24. August 2017.
  5. Khan K., et al. Überblick über das Management einer (chronischen) Tendinopathie durch Überbeanspruchung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 24. August 2017.
  6. Schützen Sie Ihre Sehnen: Verhindern Sie den Schmerz einer Sehnenscheidenentzündung. Nationales Institut für Gesundheitsnachrichten in der Gesundheit. http://newsinhealth.nih.gov/issue/jun2014/feature2. Abgerufen am 24. August 2017.
  7. Laskowski ER (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 25. August 2017.
  8. Varshney A. et al. Autologes plättchenreiches Plasma versus Kortikosteroid bei der Behandlung von Ellbogen-Epicondylitis: Eine randomisierte Studie. Internationale Zeitschrift für angewandte und medizinische Grundlagenforschung. 2017;7:125.
  9. Rubio-Azpeitia E, et al. Adulte Zellen kombiniert mit plättchenreichem Plasma zur Sehnenheilung: Zellquellenoptionen. Orthopädisches Journal für Sportmedizin. 2017;5:2325967117690846.
  10. Langer PR. Zwei neue Technologien für Achillessehnen- und Plantarfasziopathie. Kliniken für Podologie und Chirurgie. 2015;32:183.
  11. Barnes DE, et al. Perkutane Ultraschall-Tenotomie bei chronischer Ellbogen-Tendinose: Eine prospektive Studie. Zeitschrift für Schulter- und Ellenbogenchirurgie. 2015;24:67.