Senebetennelse
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skulderledd

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Sener er tykke fibertråder som forbinder muskler med bein. Overforbruk eller belastning på et ledd kan irritere senene og føre til senebetennelse.
Senebetennelse er en betennelse eller irritasjon av en sene - de tykke trådene av fibre som forbinder muskler med bein. Tilstanden forårsaker smerte og ømhet like utenfor et ledd.
Mens senebetennelse kan oppstå i alle sener, forekommer den oftest i skuldre, albuer, håndledd, knær og hæler.
Noen vanlige navn for ulike senebetennelsesproblemer inkluderer:
- Tennisellenbogen
- Ellbogen des Golfers
- Pitchers Schulter
- Schulter des Schwimmers
- Knie des Springers
De fleste tilfeller av senebetennelse kan med hell behandles med hvile, fysioterapi og smertestillende medisiner. Hvis senebetennelse er alvorlig og fører til seneruptur, kan du trenge operasjon.
Symptomer
Tegn og symptomer på senebetennelse oppstår vanligvis der en sene fester seg til et bein og inkluderer vanligvis:
- Schmerzen, die oft als dumpfe Schmerzen beschrieben werden, insbesondere wenn die betroffene Extremität oder das betroffene Gelenk bewegt wird
- Zärtlichkeit
- Leichte Schwellung
Når skal man gå til legen?
De fleste tilfeller av senebetennelse reagerer på selvbehandlingstiltak. Se legen din hvis tegn og symptomer vedvarer i mer enn noen få dager og forstyrrer dine daglige aktiviteter.
Årsaker
Selv om senebetennelse kan være forårsaket av en plutselig skade, er det mye mer sannsynlig at tilstanden skyldes gjentakelse av en bestemt bevegelse over tid. De fleste utvikler senebetennelse fordi deres arbeid eller hobbyer involverer repeterende bevegelser som belaster senene.
Bruk av riktig teknikk er spesielt viktig når du utfører repeterende sportsbevegelser eller arbeidsrelaterte aktiviteter. Feil teknikk kan overbelaste senen – noe som kan skje med for eksempel tennisalbue – og føre til senebetennelse.
Risikofaktorer
Risikofaktorer for å utvikle senebetennelse inkluderer alder, å ha visse jobber eller delta i visse idretter.
Alderen
Når vi blir eldre, blir sener mindre fleksible - noe som gjør dem lettere å skade.
Yrke
Senebetennelse er mer vanlig hos personer hvis jobber involverer:
- Sich wiederholende Bewegungen
- Unangenehme Positionen
- Häufiges Greifen nach oben
- Vibration
- Kraftvolle Anstrengung
sport
Du er mer sannsynlig å utvikle senebetennelse hvis du deltar i visse idretter som involverer repeterende bevegelser, spesielt hvis teknikken din ikke er optimal. Dette kan skje med:
- Baseball
- Basketball
- Bowling
- Golf
- Betrieb
- Schwimmen
- Tennis
Komplikasjoner
Uten riktig behandling kan senebetennelse øke risikoen for seneruptur - en mye mer alvorlig tilstand som kan kreve operasjon.
Hvis seneirritasjon vedvarer i flere uker eller måneder, kan en tilstand som kalles tendinose utvikles. Denne tilstanden innebærer degenerative endringer i senen, sammen med unormal vekst av nye blodårer.
forebygging
For å redusere risikoen for senebetennelse, følg disse forslagene:
- Nachlassen. Vermeiden Sie Aktivitäten, die Ihre Sehnen übermäßig belasten, insbesondere über längere Zeiträume. Wenn Sie während einer bestimmten Übung Schmerzen bemerken, hören Sie auf und ruhen Sie sich aus.
- Mischen Sie es. Wenn eine Übung oder Aktivität bei Ihnen einen bestimmten, anhaltenden Schmerz verursacht, versuchen Sie etwas anderes. Cross-Training kann Ihnen dabei helfen, eine belastungsintensive Übung wie Laufen mit weniger belastungsintensiven Übungen wie Radfahren oder Schwimmen zu kombinieren.
- Verbessere deine Technik. Wenn Ihre Technik bei einer Aktivität oder Übung fehlerhaft ist, könnten Sie sich auf Probleme mit Ihren Sehnen einstellen. Ziehen Sie in Betracht, Unterricht zu nehmen oder professionelle Anweisungen zu erhalten, wenn Sie mit einer neuen Sportart beginnen oder Trainingsgeräte verwenden.
- Strecken. Nehmen Sie sich nach dem Training Zeit, um sich zu dehnen, um den Bewegungsbereich Ihrer Gelenke zu maximieren. Dies kann dazu beitragen, wiederholte Traumata an straffen Geweben zu minimieren. Die beste Zeit zum Dehnen ist nach dem Training, wenn Ihre Muskeln aufgewärmt sind.
- Verwenden Sie die richtige Ergonomie am Arbeitsplatz. Wenn möglich, lassen Sie Ihren Arbeitsplatz ergonomisch beurteilen und passen Sie Ihren Stuhl, Ihre Tastatur und Ihren Schreibtisch wie empfohlen an Ihre Körpergröße, Armlänge und Ihre üblichen Aufgaben an. Dadurch werden alle Ihre Gelenke und Sehnen vor übermäßiger Belastung geschützt.
- Bereiten Sie Ihre Muskeln auf das Spiel vor. Die Kräftigung von Muskeln, die bei Ihrer Aktivität oder Ihrem Sport eingesetzt werden, kann ihnen helfen, Stress und Belastungen besser standzuhalten.
Kilder:
- Adams JG. Tendinitis und Bursitis. In: Notfallmedizin: Klinische Grundlagen. 2. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2013. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 24. August 2017.
- Bursitis und Sehnenentzündung. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. https://www.niams.nih.gov/Health_Info/Bursitis/default.asp. Abgerufen am 24. August 2017.
- Tendinitis und Bursitis. Amerikanisches College für Rheumatologie. http://www.rheumatology.org/Practice/Clinical/Patients/Diseases_And_Conditions/Tendinitis_and_Bursitis/. Abgerufen am 24. August 2017.
- Khan K., et al. Überblick über Überbeanspruchung (chronische) Tendinopathie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 24. August 2017.
- Khan K., et al. Überblick über das Management einer (chronischen) Tendinopathie durch Überbeanspruchung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 24. August 2017.
- Schützen Sie Ihre Sehnen: Verhindern Sie den Schmerz einer Sehnenscheidenentzündung. Nationales Institut für Gesundheitsnachrichten in der Gesundheit. http://newsinhealth.nih.gov/issue/jun2014/feature2. Abgerufen am 24. August 2017.
- Laskowski ER (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 25. August 2017.
- Varshney A. et al. Autologes plättchenreiches Plasma versus Kortikosteroid bei der Behandlung von Ellbogen-Epicondylitis: Eine randomisierte Studie. Internationale Zeitschrift für angewandte und medizinische Grundlagenforschung. 2017;7:125.
- Rubio-Azpeitia E, et al. Adulte Zellen kombiniert mit plättchenreichem Plasma zur Sehnenheilung: Zellquellenoptionen. Orthopädisches Journal für Sportmedizin. 2017;5:2325967117690846.
- Langer PR. Zwei neue Technologien für Achillessehnen- und Plantarfasziopathie. Kliniken für Podologie und Chirurgie. 2015;32:183.
- Barnes DE, et al. Perkutane Ultraschall-Tenotomie bei chronischer Ellbogen-Tendinose: Eine prospektive Studie. Zeitschrift für Schulter- und Ellenbogenchirurgie. 2015;24:67.