Septisk artrit

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Septisk artrit

översikt

Septisk artrit är en smärtsam infektion i en led som kan komma från bakterier som passerar genom ditt blodomlopp från en annan del av din kropp. Septisk artrit kan också uppstå när en penetrerande skada, såsom ett djurbett eller trauma, introducerar bakterier direkt i leden.

Spädbarn och äldre vuxna är mest benägna att utveckla septisk artrit. Personer med konstgjorda leder är också i riskzonen för septisk artrit. Knän är oftast drabbade, men septisk artrit kan också påverka höfter, axlar och andra leder. Infektionen kan snabbt och allvarligt skada brosk och ben i leden, så snabb behandling är avgörande.

Behandlingen består av dränering av leden med en nål eller under operation. Antibiotika krävs vanligtvis också.

Symtom

Septisk artrit orsakar vanligtvis extremt obehag och svårigheter att använda den drabbade leden. Leden kan vara svullen, röd och varm, och du kan ha feber.

När septisk artrit uppstår i en konstgjord led (protesinfektion), kan tecken och symtom som mild smärta och svullnad utvecklas månader eller år efter knä- eller höftprotesoperation. Leden kan också lossna, vilket orsakar smärta när du flyttar leden eller sätter press på leden. Smärtan försvinner vanligtvis med vila. I extrema fall kan leden gå ur led.

När ska man gå till doktorn?

Se din läkare om du har svår ledvärk som kommer plötsligt. Snabb behandling kan hjälpa till att minimera ledskador.

Om du har en konstgjord led, kontakta din läkare om du upplever smärta när du använder leden.

Orsaker

Septisk artrit kan orsakas av bakteriella, virus- eller svampinfektioner. Bakteriell infektion med Staphylococcus aureus (staph) är den vanligaste orsaken. Staph lever normalt även på frisk hud.

Septisk artrit kan uppstå när en infektion, såsom: B. en hudinfektion eller en urinvägsinfektion, sprider sig till en led genom blodomloppet. Mindre vanligt kan ett sticksår, en medicininjektion eller operation i eller nära en led - inklusive ledersättningskirurgi - låta bakterierna komma in i ledutrymmet.

Slemhinnan i dina leder har liten förmåga att skydda sig mot infektion. Din kropps svar på infektionen - inklusive inflammation, som kan öka trycket och minska blodflödet i leden - bidrar till skadan.

Riskfaktorer

Riskfaktorer för septisk artrit inkluderar:

  • Bestehende Gelenkprobleme. Chronische Krankheiten und Zustände, die Ihre Gelenke betreffen – wie Osteoarthritis, Gicht, rheumatoide Arthritis oder Lupus – können Ihr Risiko für septische Arthritis erhöhen, ebenso wie frühere Gelenkoperationen und Gelenkverletzungen.
  • Ein künstliches Gelenk haben. Bakterien können während einer Gelenkersatzoperation eingeführt werden, oder ein künstliches Gelenk kann infiziert werden, wenn Keime aus einem anderen Bereich des Körpers über die Blutbahn zum Gelenk gelangen.
  • Einnahme von Medikamenten gegen rheumatoide Arthritis. Menschen mit rheumatoider Arthritis haben ein weiteres erhöhtes Risiko, da sie Medikamente einnehmen, die das Immunsystem unterdrücken können, wodurch das Auftreten von Infektionen wahrscheinlicher wird. Die Diagnose einer septischen Arthritis bei Menschen mit rheumatoider Arthritis ist schwierig, da viele der Anzeichen und Symptome ähnlich sind.
  • Zerbrechlichkeit der Haut. Haut, die leicht bricht und schlecht heilt, kann Bakterien Zugang zu Ihrem Körper verschaffen. Hauterkrankungen wie Psoriasis und Ekzeme erhöhen das Risiko einer septischen Arthritis, ebenso wie infizierte Hautwunden. Menschen, die regelmäßig Drogen injizieren, haben auch ein höheres Infektionsrisiko an der Injektionsstelle.
  • Schwaches Immunsystem. Menschen mit einem schwachen Immunsystem haben ein höheres Risiko für septische Arthritis. Dazu gehören Menschen mit Diabetes, Nieren- und Leberproblemen und Menschen, die Medikamente einnehmen, die ihr Immunsystem unterdrücken.
  • Gelenktrauma. Tierbisse, Stichwunden oder Schnitte über einem Gelenk können Sie dem Risiko einer septischen Arthritis aussetzen.

Om du har en kombination av riskfaktorer löper du större risk än om du bara har en riskfaktor.

Komplikationer

Om behandlingen försenas kan septisk artrit leda till leddegeneration och permanent skada. När septisk artrit påverkar en konstgjord led kan komplikationer som foglossning eller luxation uppstå.

Källor:

  1. Goldenberg DL, et al. Septische Arthritis bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  2. Ferri FF. Septische Arthritis. In: Ferri’s Clinical Advisor 2021. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  3. Krogstad P. Bakterielle Arthritis: Klinische Merkmale und Diagnose bei Säuglingen und Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  4. Hochberg MC, et al. Bakterielle Arthritis. In: Rheumatologie. 7. Aufl. Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  5. Sigmund IK, et al. Diagnose von Knochen- und Gelenkinfektionen. Orthopädie und Trauma. 2019; doi:10.1016/j.mporth.2019.03.001.
  6. Berbari E. et al. Protheseninfektion: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 11. Januar 2021.
  7. Goldman L. et al., Hrsg. Infektionen von Schleimbeuteln, Gelenken und Knochen. In: Goldman-Cecil Medicine. 26. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 11. Januar 2021.
  8. Berbari E. et al. Protheseninfektion: Epidemiologie, Mikrobiologie, klinische Manifestationen und Diagnose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 12. Januar 2021.
  9. Tosh PK (Expertenmeinung). Mayo-Klinik. 11. Januar 2021.
  10. Gelenkersatzinfektion. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/joint-replacement-infection. Abgerufen am 25. Januar 2021.