Förstorade bröst hos män (gynekomasti)

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Förstorade bröst hos män (gynekomasti)

översikt

Förstorade bröst hos män (gynekomasti)

Vergrößerte Brüste bei Männern (Gynäkomastie)

Vid gynekomasti växer vävnad i bröstkörtlarna. Detta kan resultera i feminina bröst.

Gynekomasti (guy-nuh-koh-MAS-tee-uh) är en ökning av bröstvävnaden hos pojkar eller män orsakad av obalans i hormonerna östrogen och testosteron. Gynekomasti kan påverka ett eller båda brösten, ibland ojämnt.

Pseudogynekomasti avser en ökning av fettvävnad, men inte körtelvävnad, i det manliga bröstet.

Nyfödda, pojkar som går igenom puberteten och äldre män kan utveckla gynekomasti på grund av normala förändringar i hormonnivåerna, även om det finns andra orsaker.

Generellt sett är gynekomasti inte ett allvarligt problem, men tillståndet kan vara svårt att hantera. Män och pojkar med gynekomasti upplever ibland smärta i sina bröst och kan känna sig självmedvetna.

Gynekomasti kan gå över av sig själv. Om det kvarstår kan medicinering eller operation hjälpa.

Symtom

De flesta vuxna män med gynekomasti rapporterar inga symtom. Tecken och symtom på sjukdomen kan inkludera:

  • Schmerzen, besonders bei Jugendlichen
  • Geschwollenes Brustgewebe
  • Brustspannen
  • Empfindlichkeit der Brustwarzen beim Reiben an der Kleidung

När ska man gå till doktorn?

Se din läkare om du:

  • Schwellung
  • Schmerz oder Zärtlichkeit
  • Brustwarzenausfluss in einer oder beiden Brüsten

Orsaker

Gynekomasti orsakas av en minskning av hormonet testosteron jämfört med östrogen. Minskningen kan orsakas av tillstånd som blockerar effekterna av testosteron, minskar testosteron eller ökar dina östrogennivåer.

Flera saker kan störa hormonbalansen, inklusive följande.

Naturliga hormonförändringar

Hormonerna testosteron och östrogen styr sexuella egenskaper hos både män och kvinnor. Testosteron kontrollerar manliga egenskaper som muskelmassa och kroppshår. Östrogen styr feminina egenskaper, inklusive brösttillväxt.

De flesta tänker på östrogen som ett uteslutande kvinnligt hormon, men män producerar det också - fast oftast i små mängder. Manliga östrogennivåer som är för höga eller i obalans med testosteronnivåer kan orsaka gynekomasti.

  • Gynäkomastie bei Säuglingen. Mehr als die Hälfte der männlichen Säuglinge werden aufgrund der Wirkung des Östrogens ihrer Mutter mit vergrößerten Brüsten geboren. Im Allgemeinen verschwindet das geschwollene Brustgewebe innerhalb von zwei bis drei Wochen nach der Geburt.
  • Gynäkomastie während der Pubertät. Gynäkomastie, die durch hormonelle Veränderungen während der Pubertät verursacht wird, ist relativ häufig. In den meisten Fällen verschwindet das geschwollene Brustgewebe ohne Behandlung innerhalb von sechs Monaten bis zwei Jahren.
  • Gynäkomastie bei Erwachsenen. Forscher haben geschätzt, dass die Prävalenz bei Männern im Alter von 50 bis 80 Jahren zwischen 24 % und 65 % liegt. Die meisten Männer mit dieser Erkrankung haben jedoch keine Symptome.

Medicin

Ett antal mediciner kan orsaka gynekomasti. Dessa inkluderar:

  • Antiandrogene zur Behandlung einer vergrößerten Prostata, Prostatakrebs und anderer Erkrankungen. Beispiele sind Flutamid, Finasterid (Proscar, Propecia) und Spironolacton (Aldactone, Carospir).
  • Anabole Steroide und Androgene zur Behandlung von Hormonmangel, verzögerter Pubertät oder Muskelschwund aufgrund einer anderen Krankheit.
  • AIDS-Medikamente. Die östrogenähnlichen Eigenschaften einiger HIV-Medikamente können Gynäkomastie verursachen, insbesondere Efavirenz (Sustiva).
  • ADHS-Medikamente, die Amphetamine enthalten, wie Adderall.
  • Medikamente gegen Angstzustände wie Diazepam (Valium).
  • Trizyklische Antidepressiva.
  • Antibiotika.
  • Medikamente gegen Geschwüre, wie das rezeptfreie Medikament Cimetidin (Tagamet HB).
  • Chemotherapie zur Behandlung von Krebs.
  • Herzmedikamente wie Digoxin (Lanoxin) und Kalziumkanalblocker.
  • Magenentleerende Medikamente wie Metoclopramid (Reglan).

Fritidsdroger, illegala droger och alkohol

Ämnen som kan orsaka gynekomasti inkluderar:

  • Alkohol
  • Anabole Steroide zum Muskelaufbau und zur Steigerung der sportlichen Leistung
  • Amphetamine
  • Marihuana
  • Heroin
  • Methadon (Methadose)

Hälsoförhållanden

Flera hälsotillstånd kan orsaka gynekomasti genom att påverka hormonbalansen. Dessa inkluderar:

  • Hypogonadismus. Zustände, die die Testosteronproduktion verringern, wie das Klinefelter-Syndrom oder Hypophyseninsuffizienz, können mit Gynäkomastie in Verbindung gebracht werden.
  • Altern. Hormonveränderungen, die mit dem Alter auftreten, können Gynäkomastie verursachen, insbesondere bei übergewichtigen Männern.
  • Tumore. Einige Tumore, wie solche, die die Hoden, Nebennieren oder die Hypophyse betreffen, können Hormone produzieren, die das Hormongleichgewicht zwischen Mann und Frau verändern.
  • Hyperthyreose. In diesem Zustand produziert die Schilddrüse zu viel des Hormons Thyroxin.
  • Nierenversagen. Etwa die Hälfte der Menschen, die mit Dialyse behandelt werden, erleiden Gynäkomastie aufgrund hormoneller Veränderungen.
  • Leberversagen und Zirrhose. Veränderungen des Hormonspiegels im Zusammenhang mit Leberproblemen und Zirrhose-Medikamenten werden mit Gynäkomastie in Verbindung gebracht.
  • Unterernährung und Hunger. Wenn Ihr Körper nicht ausreichend ernährt wird, sinkt der Testosteronspiegel, während der Östrogenspiegel gleich bleibt, was zu einem hormonellen Ungleichgewicht führt. Gynäkomastie kann auch auftreten, wenn die normale Ernährung wieder aufgenommen wird.

Vegetabiliska produkter

Växtoljor som tea tree eller lavendel som används i schampon, tvål eller lotioner har kopplats till gynekomasti. Detta beror förmodligen på deras svaga östrogena aktivitet.

Riskfaktorer

Riskfaktorer för gynekomasti inkluderar:

  • Jugend
  • Älteres Alter
  • Verwendung von anabolen Steroiden zur Steigerung der sportlichen Leistung
  • Bestimmte Gesundheitszustände, einschließlich Leber- und Nierenerkrankungen, Schilddrüsenerkrankungen, hormonell aktive Tumore und Klinefelter-Syndrom

Komplikationer

Gynekomasti har få fysiska komplikationer, men det kan orsaka psykiska eller känslomässiga problem orsakade av utseendet.

förebyggande

Det finns några faktorer du kan kontrollera för att minska risken för gynekomasti:

  • Verwenden Sie keine Drogen. Beispiele sind anabole Steroide, Amphetamine, Heroin und Marihuana.
  • Vermeiden Sie Alkohol. Trink keinen Alkohol. Wenn Sie trinken, tun Sie dies in Maßen.

Källor:

  1. Fentiman ist. Umgang mit männlichen Brusterkrankungen. Europäische Zeitschrift für Brustgesundheit. 2018; doi:10.5152/ejbh.2017.3841.
  2. Braunstein GD, et al. Epidemiologie, Pathophysiologie und Ursachen der Gynäkomastie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. August 2019.
  3. Sansone A, et al. Gynäkomastie und Hormone. Endokrine. 2017; doi:10.1007/s12020-016-0975-9.
  4. Jameson JL, et al., Hrsg. Erkrankungen der Hoden und des männlichen Fortpflanzungssystems. In: Harrisons Prinzipien der Inneren Medizin. 20. Aufl. Die McGraw-Hill-Unternehmen; 2018. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 20. August 2019.
  5. Papadakis MA, et al., Hrsg. Endokrine Störungen. In: Aktuelle medizinische Diagnose & Behandlung 2019. 58. Aufl. McGraw-Hill-Bildung; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 20. August 2019.
  6. Gynäkomastie. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/genitourinary-disorders/male-reproductive-endocrinology-and-related-disorders/gynecomastia?query=Gynecomastia#. Abgerufen am 20. August 2019.
  7. Fragen Sie MayoExpert. Gynäkomastie. Mayo-Klinik; 2019.
  8. Rasko YM, et al. Chirurgisches Management der Gynäkomastie: Eine Überprüfung der aktuellen Versicherungsschutzkriterien. Plastische und Rekonstruktive Chirurgie. 2019; doi:10.1097/PRS.0000000000005526.
  9. Barrett KE, et al. Funktion des männlichen Fortpflanzungssystems. In: Ganongs Review of Medical Physiology. 26. Aufl. McGraw-Hill-Bildung; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 26. August 2019.
  10. Tamoxifencitrat. IBM Micromedex. https://www.micromedexsolutions.com. Abgerufen am 27. August 2019.
  11. Braunstein GD, et al. Klinische Merkmale, Diagnose und Bewertung der Gynäkomastie bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 14. September 2021.