Olulised värinad

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Olulised värinad

ülevaadet

Essentsiaalne treemor on (neuroloogiline) närvisüsteemi häire, mis põhjustab tahtmatut ja rütmilist värinat. See võib mõjutada peaaegu kõiki teie kehaosasid, kuid värinad esinevad kõige sagedamini teie kätes – eriti kui teete lihtsaid ülesandeid, nagu kõndimine. Nt. klaasist joomine või kingapaelte sidumine.

Essentsiaalne treemor ei ole tavaliselt ohtlik seisund, kuid tavaliselt süveneb see aja jooksul ja võib mõnel inimesel olla tõsine. Teised haigused ei põhjusta essentsiaalset treemorit, kuigi essentsiaalset treemorit aetakse mõnikord segi Parkinsoni tõvega.

Essentsiaalne treemor võib tekkida igas vanuses, kuid kõige sagedamini esineb 40-aastastel ja vanematel inimestel.

Sümptomid

Treemori peamised märgid ja sümptomid:

  • Beginnen Sie allmählich, normalerweise stärker auf einer Seite des Körpers
  • Verschlimmerung bei Bewegung
  • Tritt normalerweise zuerst an den Händen auf und betrifft eine Hand oder beide Hände
  • Kann eine „Ja-Ja“- oder „Nein-Nein“-Bewegung des Kopfes beinhalten
  • Kann durch emotionalen Stress, Müdigkeit, Koffein oder extreme Temperaturen verschlimmert werden

Essentsiaalne treemor vs Parkinsoni tõbi

Paljud inimesed seostavad värinaid Parkinsoni tõvega, kuid need kaks haigust erinevad peamiste viiside poolest:

  • Zeitpunkt des Zitterns. Ein essentielles Zittern der Hände tritt normalerweise auf, wenn Sie Ihre Hände benutzen. Zittern der Parkinson-Krankheit ist am deutlichsten, wenn Ihre Hände an Ihren Seiten sind oder auf Ihrem Schoß ruhen.
  • Zugehörige Bedingungen. Essenzieller Tremor verursacht keine anderen Gesundheitsprobleme, aber die Parkinson-Krankheit wird mit gebeugter Körperhaltung, langsamen Bewegungen und Nachziehen der Füße beim Gehen in Verbindung gebracht. Menschen mit essentiellem Tremor entwickeln jedoch manchmal andere neurologische Anzeichen und Symptome, wie z. B. einen unsicheren Gang.
  • Betroffene Körperteile. Der essentielle Tremor betrifft hauptsächlich Ihre Hände, Ihren Kopf und Ihre Stimme. Das Zittern der Parkinson-Krankheit beginnt normalerweise in Ihren Händen und kann Ihre Beine, Ihr Kinn und andere Körperteile betreffen.

Põhjused

Umbes pooled essentsiaalse treemori juhtudest näivad olevat tingitud muutunud DNA-st. Seda vormi nimetatakse perekondlikuks treemoriks. Ei ole selge, mis põhjustab essentsiaalset värinat inimestel, kelle perekonnas ei ole värinat esinenud.

Riskitegurid

Autosoomne domineeriv pärilikkuse muster

Autosomal dominantes Vererbungsmuster

Autosomaalse domineeriva häire korral on muutunud geen domineeriv geen, mis asub ühes mittesugukromosoomidest (autosoomidest). Seda tüüpi häire mõjutamiseks vajate ainult ühte muudetud geeni. Autosomaalse domineeriva häirega inimesel – antud juhul isal – on 50-protsendiline tõenäosus, et haigestub laps, kellel on üks muudetud geen (dominantne geen), ja 50-protsendiline tõenäosus, et tal on kahe tüüpilise geeniga (retsessiivsed geenid) haige laps.

Essentsiaalse treemori teadaolevad riskitegurid on järgmised:

  • Muudetud geen.Essentsiaalse treemori (perekondlik treemor) pärilik variant on autosoomne dominantne haigus. Haiguse edasikandmiseks on vaja ainult ühe vanema modifitseeritud geeni.

    Kui teie vanemal on essentsiaalse treemori muteerunud geen, on teil 50-protsendiline tõenäosus, et teil tekib häire ise.

  • Das Alter. Der essentielle Tremor tritt häufiger bei Menschen ab 40 Jahren auf.

Tüsistused

Essentsiaalne treemor ei ole eluohtlik, kuid sümptomid süvenevad sageli aja jooksul. Kui värisemine muutub tugevaks, võib teil olla raske:

  • Halten Sie eine Tasse oder ein Glas, ohne etwas zu verschütten
  • Essen Sie ohne zu schütteln
  • Make-up auftragen oder rasieren
  • Sprechen Sie, wenn Ihr Kehlkopf oder Ihre Zunge betroffen sind
  • Schreiben Sie leserlich

Treemori põhiravi

Allikad:

  1. Informationsseite zum wesentlichen Tremor. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Essential-Tremor-Information-Page. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  2. Die Fakten über den essentiellen Tremor. International Essential Tremor Foundation. https://essentialtremor.org/resource/the-facts-about-essential-tremor/. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  3. Chou KL, et al. Chirurgische Behandlung des essentiellen Tremors. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  4. Spindler MA, et al. Überblick über Tremor. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  5. Ferri FF. Wesentliches Zittern. In: Ferri’s Clinical Advisor 2022. Elsevier; 2022. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  6. Jankovic J., et al., Hrsg. Parkinson-Krankheit und andere Bewegungsstörungen. In: Bradley und Daroffs Neurologie in der klinischen Praxis. 8. Aufl. Elsevier; 2022. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  7. Giordano M. et al. Vergleich zwischen tiefer Hirnstimulation und magnetresonanzgeführtem fokussiertem Ultraschall bei der Behandlung von essentiellem Tremor: Eine systematische Überprüfung und gepoolte Analyse der funktionellen Ergebnisse. Zeitschrift für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie. 2020; doi:10.1136/jnnp-2020-323216.
  8. Bewältigungstipps für den Alltag. International Essential Tremor Foundation. https://essentialtremor.org/resource/coping-tips-for-everyday-living/. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  9. Fragen Sie MayoExpert. Essentieller Tremor (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2021.
  10. Wesentliches Zittern. Nationale Organisation für seltene Erkrankungen. https://rarediseases.org/rare-diseases/essential-tremor/. Abgerufen am 7. Dezember 2021.
  11. Braswell Pickering EA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 20. Dezember 2021.
  12. Reis C, et al. Amplitudenmodulation des essentiellen Tremors durch Mittelnervstimulation. Wissenschaftliche Berichte. 2021; doi:10.1038/s41598-021-96660-6.
  13. Karamesinis A, et al. Tragbare periphere Elektrostimulationsgeräte zur Reduktion des essentiellen Tremors: Eine Übersicht. IEEE-Zugriff. 2021; doi:10.1109/access.2021.3084819.